انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان فارس

وبلاگ غیر رسمی انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان فارس
پنجشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۵۵ ق.ظ

آموزش مقدماتی فوتوشاپ

 تعدادی نرم افزار موجودند که همیشه اسم و نام آن ها بر سر زبان ها بوده و اینقدر معروف هستند که همه آن ها را می شناسند. نرم افزار هایی که هر جا نام آن برده شود همه از خصوصیات آن خواهند گفت. معروفیت این ابزار ها تقریبا شبیه به ویندوز است. شاید کمتر کسی باشد که نام ویندوز را نشنیده باشد و شاید کمتر کسی هم باشد که نام Adobe PhotoShop را نشنیده باشد. نرم افزاری بسیار کامل ، بسیار معروف که در سراسر دنیای رایانه یکی از معروف ترین ها محسوب می شود و دسته کمی از معروفیت سیستم عامل ویندوز ندارد.در یک کلام یکی از " ترین های " دنیای رایانه و خصوصا گرافیک نامPhotoShop را برای خود برگزیده است.فتوشاپ معروف ترین نرم افزار تولیدی کمپانی بسیار معروف Adobe است. شرکتی بسیار قدرتمند که بعد.....

از مایکروسافت دومین شرکت نرم افزاری دنیای رایانه به اعتقاد خیلی ها به شمار می رود. قدرت Adobe بر هیچ کس پوشیده نیست ، این کمپانی چندین سال است که با کنار زدن رقبا بر بلندای گرافیک رایانه ای ایستاده است و باز هم شاهکار این کمپانی یعنی فتوشاپ با به روز رسانی در اختیار کاربران قرار گرفت. در مورد این که فتوشاپ این همه معروف و محبوب است دلایل متعددی را می توان برشمرد . استفاده آسان که مهم ترین دلیل استفاده است . افکت ها و براش های بسیار زیاد و متنوع ، پشتیبانی تقریبا همه فرمت های تصویری ، نقاشی آسان ، تفکیک رنگ ها ، امکانات فوق العاده همگی بخشی از توانایی های فروشگاه عکس (PhotoShop) هستند.
نسخه ی جدید این نرم افزار به تازگی از سوی Adobe به همگان معرفی گردیده و آماده استفاده گردیده . فتوشاپ یکی از نرم افزاری های مجموعه بی نظیر Adobe Master Collection CS4 است که تمامی نرم افزار های نسخه CS4 را در خود جای داده است. پردازشگر تصویر فتوشاپ نهایت هنر یک کاربر را می تواند برای بازدید کننده نمایان کند. ارتباط قدرتمند و کامل فتوشاپ با دیگر نرم افزار های کمپانی ادوبی باعث شده تا انتخاب اول کاربران Photoshop باشد. نسخه جدید با تغییرات و امکاناتی فوق العاده در دسترس قرار گرفته است . فتوشاپ چند سالی است که به صورت دو نسخه ارائه می گردد Adobe Photoshop CS4 و Adobe Photoshop CS4 Extended که فقط به ظاهر در یک کلمه Extended با هم تفاوت دارند اما در عمل تفاوت های زیادی را نمایان می کنند . کامل ترین نسخه ای که به بازارها عرضه می گردد همین نسخه Extended است.
 محیط گرافیکی فتوشاپ 11 کاملا تغییر و بهینه شده است تا بازهم کاربران به آسانی کار ویرایش را انجام دهند. البته براش ها و افکت های بسیار زیبا و جدیدی به نسخه جدید اضافه گردیده اند. در نسخه جدید حتی می توان با کمی حوصله فایل های 3D و به صورت انیمیشن طراحی کرد . در نهایت هم هنر ادوبی با ارائه فرمتی جدید یعنی PSB که مختص فتوشاپ بوده و قدرت پردازش تصویر تا حجم بی نظیر 2 گیگابایت را به کاربران هدیه می کند.
با این همه قابلیت و شهرت جای هیچ گونه فکر برای دانلود Adobe Photoshop CS4 Extended باقی نمی ماند.
قابلیت های کلیدی نرم افزار Adobe Photoshop CS4 Extended:
- محیطی کاملا ساده در عین جذابیت و کارآیی فوق العاده بالا
- پشتیبانی از تقریبا همه فرمت های تصویری موجود
- استفاده از کیفیت فوق العاده بالا و کم نظیر HDR
- طراحی تصاویر سه بعدی
 - طراحی انیمشن که در نسخه جدید به صورت کامل اضافه شده است
- نمایش رنگ ها با معیارهای مختلف
- تفکیک رنگ ها به سادگی
- ترکیب چند رنگ برای بدست آوردن رنگ مورد نظر
- افکت ها ، براش هایی فوق العاده زیبا و بسیار متعدد
- قابلیت زوم کردن به درجه بسیار بالا برروی تصاویر
- سازگاری با دیگر نرم افزارهای ادوبی نظیر Adobe After Effects ، Adobe Premiere ، Adobe Illustrator ، Adobe Encore DVD و ...
- ساخت منوها برای فیلم های با کیفیت DVD
- امکان چند لایه سازی تصاویر برای اعمال تغییرات به صورت حرفه ای
- امکانات کامل برای اعمال تغییرات بر روی تصویر نظیر چرخاندن ، زوم ، تغییر اندازه ، تغییر در رنگ و ...
- سازگاری کامل با Lightroom
- ارتباطی قدرتمند با فتوشاپ میان رایانه و دستگاه های دیجیتالی
- قابلیت تغییرات برروی فیلم ها به صورت فریم به فریم بدون کوچکترین تغییراتی در کیفیت
- نهایت کیفیت در چاپ صفحات
 - قابلیت چرخش تصاویر به صورت 360 درجه
- تغییر زاویه نور تصاویر به سادگی و کاملا سفارشی- قابلیت فوق العاده مفید Tab Browsing که به سرعت کار حرفه ای ها کمک می کند
- سازگاری با نرم افزار Adobe Acrobat و فرمت معروف PDF
- یکی کردن تصاویر ها با تغییر رنگ اتوماتیک
- سازگاری با نسخه های ویندوز XP SP2 و ویندوز محبوب ویستا و ...

گرافیک کامپیوتر به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از گرافیک Bitmap و گرافیک Vector یا برداری .
گرافیک کامپیوتری به دو دسته اصلی تقسیم می شود :

1- گرافیک تصویری یا پیکسلی (Bitmap) :
گرافیک bitmap از نظر تکنیکی، گرافیک راستری (raster) نامیده می شود. این نوع گرافیک از پیکسل های به رنگهای مختلف برای تشکیل تصویر ها استفاده می کند. در این نوع گرافیک، هر پیکسل متعلق به محل مخصوص بوده و دارای مقدار رنگ مشخص می باشد. در هنگام کار با تصاویر bitmap موضوع یا اشکال ویرایش نمی‌شوند بلکه پیکسل ها وبرایش می شود. تصاویر bitmap یکی از بهترین روشها برای نشان دادن تصاویر از قبیل عکس ها یا نقاشی های دیجیتالی می‌باشد. زیرا این نوع تصاویر باید بسیار دقیق از نظر سایه ها و رنگ، درجه بندی شوند و این سیستم بسیار مناسب است .
تصاویرbitmap دارای رزولوشین (Resolution) هستند. رزولوشن تعداد پیکسل در اینچ می باشد. رزولوشن به صورت تعداد پیکسل های یک تصویر تعریف می شود و با مقیاس DPI سنجیده می‌شود. در تصاویر هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد کیفیت و وضوحیت آن تصویر بالاتر است. نشان دادن تصویر با یک تعداد پیکسل محدود باعث از بین رفتن کیفیت و برخی از جزئیات و پدیدار شدن ناهمواریها در هنگام بزرگ کردن تصاویر بر روی صفه نمایش می گردد. همچنین باعث از بین رفتن برخی از جزئیات و پدیدار شدن ناهمواریها در هنگام چاپ کرن خواهد گردید. اشکال این نوع از گرافیک این است که زمانی که عکس یا اثر گرافیکی را کوچک کنید و آن را ذخیره کنید دیگر به حالت اول بر نمی‌گردد. و دیگر کیفیت و وضوح اولیه خود را بدست نمی‌آورد .

2- گرافیک برداری (Vector) :
گرافیک برداری از خطها و منحنی ها تشکیل می شود که این خطها و منحنی ها توسط بردار های ریاضی تعریف می شوند. بردار ها یک تصویر را بر اساس مشخصات هندسی آن تعریف می کنند. طول و عرض شکلی که کشیده شده (Object) بر اساس مختصاتی بر محور‌های X وY حرکت می‌کند. برای مثال یک تایر بایسکل در گرافیک برداری از دایره های رسم شده با مرکز مشخص که در مکانهای خاص قرار گرفته اند و با رنگهای تعیین شده رنگ شده اند، تشکیل شده است. شما می توانید بدون اینکه کیفیت گرافیک را از دست بدهید تایر را انتقال دهید، تغییر اندازه بدهید یا رنگ آن را تغییر دهید .
گرافیک های برداری دارای رزولوشن یا کیفیتی هستند و آنها می توانند در هر رزولوشن و در هر اندازه ای بزرگ شوند بدون اینکه جزئیات یا کیفیت و وضوحیت تصویر را از دست بدهند. در نتیجه گرافیک های برداری بهترین انتخاب برای گرافیکهایی هستند که باید در اندازه های مختلف ظاهر شوند .
جهت ایجاد تصاویر با کیفیت بالا ، درک اینکه چگونه پیکسل تصویر اندازه گیری و نمایش داده می شود مهم است.برای مثال یک مانیتور 15 اینچی به صوت معمولی دارای 800 پیکسل در افق و 600 پیکسل در عمود می باشد .با تغییر تنظیم مانیتور بزرگ به 1024×768  پیکسل تصویر در اندازه کوچکتر روی مانیتور ظاهر می شود . به عبارت دیگر تصویر تنها قسمتی از صفحه نمایش را اشغال خواهد کرد .

مدل رنگ در فتوشاپ

مدل HSB
مدل رنگ HSB سه مشخصه اساسی از رنگ را توضیح میدهد :
Hue : عبارت است از رنگ منعکس شده یا انتقال داده شده از یک موضوع . این رنگ از طریق موقعیتش بر روی دایره رنگها اندازه گیری می شودو با یک درجه بین 0 تا 360 درجه نشان داده می شود.
 Saturation : این موضوع بعضی وقت ها کروما (chroma) نامیده می شود و عبارت است از شدت یا خلوص یک رنگ . اشباع (saturation) با مقدار خاکستری موجود در hue مشخص می گردد و بر حسب درصد از 5% (خاکستری) تا 100%(اشباع کامل)اندازه گیری می شود.در دایره استاندارد رنگها، اشباع از مرکز دایره تا لبه افزایش پیدا میکند .
Brightness : این موضوع روشنایی یا تیرگی رنگ را نشان میدهد و معمولا بر حسب درصد از 0% (سیاه) تا 100% (سفید) اندازه گیری می شود .

مدل RGB
درصد بزرگی از طیف رنگهای قابل مشاهده توسط ترکیب رنگهای قرمز، آبی و سبز با نسبتهای متغیر می تواند تولید شود.برای مثال روی هم افتادگی رنگها می تواند رنگهای (cyan) فیروزه ای، (magneta) ارغوانی، زرد و سفید را تولید کند. مدل RGB در ویدئو و مانیتور کاربرد دارد .

مد RGB
مدل RGB را برای قرار دادن مقدار شدت به هر پیکسل بکار می برد. این مقدار شدت عددی بین 0 (سیاه) تا 255 (سفید) برای هر جزء از RGB می باشد. برای مثال قرمز روشن ممکن است دارای مقدار قرمز به اندازهَ 246، مقدار سبز به اندازهَ 20 و مقدار آبی به اندازهَ 50 باشد . وقتی اندازهَ هر سه جزء از رنگها مساوی باشد نتیجه اش ایجاد سایه خاکستری می باشد و زمانی که اندازهَ همه اجزاء 255 باشد نتیجه اش سفید خالص و وقتی هر سه جزء دارای مقدار صفر باشد رنگ سیاه خالص ایجاد خواهد شد .

مدل CMYK
در مدل CMYK برای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. در تئوری اگر رنگ خالص (C(cyan) , M(magenta و( Y(yellow اگر ترکیب شوند همهَ نور را جذب می کنند و رنگ سیاه تولید می کنند. به همین دلیل این رنگها،رنگهای جذب کننده نامیده می شوند. به دلیل اینکه جوهر چاپ ناخالصی دارد این سه جوهر وقتی که ترکیب می شوند رنگ قهوه ای تیره تولید می کنند و برای تولید رنگ سیاه باید با جوهر K ترکیب شوند. K برای رنگ سیاه Black بکار می رود تا با رنگ Blue اشتباه نشود. ترکیب این رنگها برای تولد رنگ پردازش چهار رنگ نامیده می شود .

مد CMYK
در مد CMYK هر پیکسل از درصدی از جوهرها تشکیل می شود. رنگهای روشن از درصد پایینی از رنگ جوهرها می باشن. برای مثال: رنگ قرمز روشن ممکن است شامل cyan 2% ، magenta 93% ، زرد 90% و سیاه 0% باشد . در تصاویر CMYK ، سفید خالص از ترکیب چهار رنگ CMYK با 0% تولید می شود .

مدل L*a*b
مدل L*a*b مدل رنگی است که توسط(CIE(Commission Internstionale d`Eclarige در سال 1931 به عنوان استاندارد بین المللی برای اندازه گیری رنگ، پایه ریزی شد. در سال 1976 این مدل به نامL*a*b CIE دوباره تعریف شد. رنگ L*a*b طوری طراحی شده که مستقل از وسایل، مانند: مانیتور ، پرینتر ، اسکنر یا کامپیوتر رنگ ایجاد می کند. رنگ L*a*b دارای جزء لومینانس(Luminance) یا روشنایی (Lightness) به نام رنگ L و دو جزء کرومیک یکی a از رنگ سبز به قرمز و دیگری b از رنگ آبی به زرد می باشد .

مد رنگ Lab
مد Lab (علامت ستاره از بین حروف حذف شده است)دارای یک جزء روشنایی است که می تواند از 0 تا 100 باشد. در هنگام انتخاب رنگ جزء b روی محوری به صورت زرد-آبی قرار دارد که محدوهَ آنها از 128+ تا 128- می باشد.رنگ Lab یک مدل رابط میانجی در فتوشاپ می باشد و می توان از آن برای تبدیل یک مد به مد دیگر استفاده کرد .

مد bitmap
این مد مقداری از دو رنگ سفید یا سیاه را برای نمایش دادن پیکسل ها در یک تصویر به کار می برد .

مد درجه خاکستری Grayscale
این مد 256 سایهَ خاکستری را بکار می برد. هر پیکسل از تصویر به صورت Grayscale دارای مقدار روشنایی از 0 (سیاه) تا 255 (سفید) را داراست. اندازهَ خاکستری grayscale به صورت درصدی از جوهر سیاه اندازه گیری می شود. 0% برابر سفید و 100% برابر سیاه می باشد. در تصویر با مد grayscale تغییرات تیرگی در تصویر باسیار هموار است .

مد Duotone
این مد تصویرهای با درجه خاکستری تک رنگ، دو رنگ،سه رنگ و چهار رنگ را می تواند تولید کند .

مد Indexed
این مد از 256 رنگ استفاده می کند. در هنگام تبدیل به یک تصویر به رنگ Indexed فتوشاپ یک جدول رنگ می سازد و در آن ایندکس رنگ های تصویر را ذخیره می کند .

مد Multichanel
این مد 250 رنگ خاکستری را در هر کانال بکار می برد. تصاویر Multichanel مناسب برای چاپ های مخصوص می باشد .

آموزش کامل جعبه ابزار

در قسمت اول آموزش ، نرم افزار فتوشاپ و کاربرد آن در طراحی را برای شما بازدید کنندگان عزیز به طور کامل توضیح دادیم، در این قسمت سعی داریم به معرفی و آموزش مهمترین قسمت نرم افزار یعنی جعبه ابزار آن بپردازیم .کلیه تصاویری که برای معرفی ابزار و کاربرد آن در زیر توضیح داده ایم طبق استاندارد شرکت ادوبی می باشد، تا در درس های بعدی که می خواهیداز ابزارها برای طراحی استفاده کنید ، راحت تر و با انتخاب درست از آنها بهره ببرید.در قسمت های مختلف سعی کرده ایم از توضیح اضافی پرهیز کرده تا شما در هنگام تمرینات دچار خستگی و دلزدگی نشوید.برای شروع فتوشاپ CS4 را باز کنید . در قسمت چپ جعبه ابزار فتوشاپ  را می بینید که می خواهیم با توجه به قسمت بندیهایی که در زیر مشخص کرده ایم ، کاربرد آنها را توضیح دهیم .

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید . سمت راست پائین بیشتر ابزارها یک فلش مشکی کوچک می باشد ، کافیست موس خود را بر روی آن برده تا زیر مجموعه آن ابزارنشان داده شود . در زیر کلیه ابزار هایی که در جعبه ابزار می باشد را برای شما لیست کرده و در ادامه به طور کامل با کاربرد آنها توضیح میدهیم .

A Selection Tools

 Move Tool : یکی از پر کاربردترین ابزار در فتوشاپ جهت جابجایی ، کات و کپی کردن خلاصه همه کاره فتوشاپه . سعی کنید Shortcut های ابزارهـا را یاد بگـیرید تـا در هنــگام تـمـریـن نیازی بـــــه انتخاب از جـعبه ابزار نداشته باشید کلیه Shortcut ها روبروی ابزار نوشته شده است .

 

 

 

4 ابزار Marquee Tool

 Rectangular Marque Tool : جهت ایجاد کردن مربع و یا مستطیل شکل و چهار گوش استفاده می شود، اگر هنگام درگ کردن دکمه Shif را بگیریم می توان به شکل مربع انتخاب را انجام داد .
 Eliptical Marquee Tool : جهت ایجاد به شکل بیضی عمودی و افقی استفاده می شود .
Single Row Marquee Tool :جهت انتخاب یک خط افقی از پیکسل های یک تصویر استفاده می شود .
Single Column Marquee Tool :جهت انتخاب یک خط عمودی از پیکسل ها ی یک تصویر استفاده می شود .
نکته: اگر در هنگام درگ کردن هر کدام از این ابزارها کلید Space را نگهداریم می توانیم محدوده انتخاب شده را با حرکت ماوس جابجا کنیم .

 

Lasso Toll : جهت انتخاب محدوده ای از تصویر به صورت آزاد استفاده می شود و با حرکت ماوس به هر جهت می توان انتخاب دلخواه را انجام داد .
Polygonal Lasso Tool : جهت انتخاب محدوده ای از تصویر استفاده می شود که بر خلاف ابزار Lasso نمی توان با هر زاویه دلخواه عمل انتخاب را انجام داد و فقط به صورت خطوط شکسته عمل انتخاب را می توان انجام داد، با گرفتن همزمان کلید Shift  می توان به صورت یک خط راست و با لا یا پایین بردن ماوس می توان با خطوط با زاویه 45 درجه و 90 درجه انتخاب را انجام داد .
Magnetic Lasso Toll : جهت انتخاب یک محدوده با توجه به تفاوت رنگ موجود بین دو محدوده استفاده می شود و با درگ کردن بین دو رنگ مثلاً دو رنگ متضاد سفید و سیاه با نزدیک کردن به محدوده رنگ سیاه مثل آهنربا به محدوده رنگ سیاه می چسبد و با این دستور می توان دو محدوده رنگ با تضاد رنگ زیاد را انتخاب کرد .

 

Magic Wand Tool : که به عصای جادوئی معروف می باشد، با این ابزار می توان با انتخاب یک پیکسل از یک رنگ تمام رنگهای نزدیک به این محدوده را انتخاب کرد که با استفاده از تنظیمات موجو در قسمت تنظیمات می توان انتخاب دقیقی داشت .
نکته1 : تمام ابزار یاد شده دارای تنظیمات خاص خود می باشند که با تنظیم این فیلدها می توان انتخاب دقیقی داشت .
نکته2 : با استفاده ازکلید Shift بعد از انتخاب یک محدوده می توان با نگه داشتن این دکمه محدوده دیگری را نیز به همان محدوده انتخاب شده اول اضافه کرد و با گرفتن دکمه Alt می توان قسمتی از محدوده انتخاب شده قبل را از آن کم کرد .

 

B Crop And slice tools

Crop Toll : جهت حذف کردن اضافات لایه ها که از بوم کار ما بیرون زده استفاده می شود با درگ کردن این ابزار روی صفحه قسمت سفید شده باقی خواهد ماند و قیمت خاکستری حذف خواهد شد با اهرم های موجود در اطراف محدوده انتخاب شده می توان اندازه محدوده را تغییر داد .
Slice Tool : جهت قرار دادن عکس در یک سایت اینترنتی و برای راحتر بالا آمدن تصویر در اینترنت تصویر مورد نظر را با این دستور به قسمت های دلخواه تقسیم می کنیم و در هنگام ذخیره تصویر برای وب هر قسمت به طور جداگانه یک فایل خواهد شد یعنی یک تصویر با 4 اسلایس به 4 فایل تقسیم خواهد شد مانند پازل .

 

C Measuring Tools

Eyedropper Tool : با این ابزار شما می توانید از روی تصاویر دیگر رنگ دلخواه خود را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید .
Color Sample Tool : با استفاده از این ابزار شما می توانید با کلیک در هر نقطه دلخواه از تصویرپالت رنگ ظاهر می شود و شما می توانید درصد رنگ هر قسمت از تصویر را با کشیدن موس روی آن قسمت را در مد رنگ های مختلف از نظر محور X وY مشاهده کنید .
Ruler Tool : با این ابزار شما می توانید فاصله بین دو نقطه را اندازه بگیرید .
Note Tool : یک ابزار بسیار عالی کاربرد این ابزار به این صورت می باشد که اگر شما به صورت تیمی بر روی یک طراحی یا پروژه کار می کنید و تیم بعدی در ساعت بعد از شما می خواهد به کار خود ادامه دهد می توانید یادداشتهایی را برای راهنمائی و ادامه کار بنویسید .

 

D Retouching Tools

Healing Brush Tool : یک ابزار عالی برای روتوش کردن لکه ها از یک تصویر صاف مثلا جوش از روی پوست صورت . روش کار ابزار به این صورت است با گرفتن کلید Alt از یک قسمت تصویر نمونه برداشته می شود و در هر جایی که شما بخواهید با درگ موس نمونه برداشته شده کپی می شود .
Patch Tool : با این ابزار می توانید یک تیکه از تصویر مورد نظر را Select کنید و با موس قسمت انتخاب شده را جایگزین قسمت دیگر کنید .
Red Eye : همانطور که از نام آن پیداست برای تغییر قرمزی رنگ چشم هایی که با دوربین دیجیتال گرفته می شود بکار می رود .

 

Clone Stamp Tool : با نگاه داشتن کلید Alt  می توانید از هر قسمتی نمونه برداری کنید و در قسمت دیگری استفاده کنید .
Pattern Stamp Tool : تقریبا مثل همان ابزار Clone Stamp Tool می باشد با این تفاوت که شما می توانید از بافت هایی که به صورت پیش فرض در فتوشاپ وجود دارند نیز استفاده کنید .

 

Eraser Tool : برای پاک کردن قسمت های دلخواه از تصاویر بکار میرود .
BackGround Eraser Tool : با استفاده از این ابزار و با کلیک کردن بر روی هر قسمت از تصویر و درگ کردن تصویر پاک شده حالت شطرنجی و شیشه ای از زیر آن نمایان می شود .
Magic Eraser Tool : این ابزار قسمت هایی را پاک می کند که از لحاظ رنگی تقریبا شبیه هم هستند .

 

Blur Tool : برای محو و مات کردن قسمت هایی از تصویر استفاده می شود .
Sharpen Tool : برای شارپ کردن و واضح تر کردن قسمت دلخواه استفاده می کنیم .
Smudge Tool : کار این ابزار مانند این است که شما رنگ را روی بوم نقاشی بریزید و بعد با انگشتتان رنگ را روی بوم بکشید .

 

Dodge Tool : قسمت های تیره تصویر را روشن می کند .
Burn Tool : قسمت های دلخواه شما را با توجه به رنگ بکار برده شده درتصویری تیره می کند .
Sponge Tool : همانطور که از تصویر آن مشخص است مانند اسفنج عمل می کند و روی کار شما یک حالت سفیدی بوجود می آورد .

 

E Painting Tools

Brush Tool : یکی دیگر از پرکاربردترین ابزارهایی که من در آموزش استفاده می کنم قلم براش است که با انتخاب و تغییر تنظیمات آن می توانید همانند یک مداد طرح مورد نظر خود را نقاشی کنید .
Pencil Tool : مانند ابزار Brush عمل می کند .
Color Replacment Tool : با استفاده از این ابزار می توان رنگ یک قسمت را روی یک تصویر دیگر ریخت .

 

 

History Brush Tool : با این ابزار و با کلیک کردن روی هر محدوده ای که از زمان بازکردن فایل روی آن تغییرات داده اید را به حالت قبل بر می گرداند .
ART  History Brush Tool : با استفاده از این ابزار و استفاده ازطرح هایی که در اختیار شما قرار میدهد می توانید با کشیدن این قلم بر روی تصویر و عکس خود به کار خود حالت های مختلف هنری بدهید .

 

Gradient Tool : از این ابزار برای ایجاد یک طیف یا چند طیف رنگ بر روی تصویرمان استفاده می کنیم .
Paint Bucket Tool : از این ابزار برای ریختن رنگ بر روی بوم یا ناحیه انتخاب شده استفاده می کنیم .

 

F Drawing and Type Tools

pen Tool : ابزاری برای ترسیم خطوط آزاد و کشیدن خط به دور یک محدوده .
FreeForm Pen Tool : این ابزار نیز تقریبا کاری مشابه ابزار pen Tool نجام میدهد و کاملا آزاد عمل می کند هر طرف ماوس را حرکت دهید به آن طرف حرکت می کند .
Anchor Point Tool Add : همانطور که از اسم آن معلوم است بعد از کشیدن یک خطوط می توانیدنقاطی برای دقت بیشتر به آن اضافه کنید .
Delete Anchor Point Tool : بر خلاف ابزار Anchor Point Tool Add عمل می کند .
Convert Point Tool : بعد از کشیدن خطوط با این ابزار می توانید بر روی دقت لبه ها و ایجاد انحنا استفاده کنید .

 
Horizontal Type Tool : از این ابزار برای تایپ متن استفاده می شود .
 

Rectangle Tool : همان طور که از شکل آن معلوم است برای ایجاد مستطیل استفاده می شود .
Rounded Rectangle Tool : برای ایجاد مستطیل و مربع با گوشه های نرم یا گرد  استفاده می شود .
Ellipse Tool : با این ابزار می توانید انواع دایره یا بیضی ترسیم کنید .
 Polygon Tool : برای رسم چند ضلعی با اندازه های مختلف استفاده می شود .
Line Tool : برای کشیدن خطور صاف استفاده می شود .
Custom Shape Tool : با انتخاب این ابزار دسترسی شما به اشکال مختلف از طریق نوار ابزار ایجاد و می توانید اشکال مختلف را انتخاب کرده و از آنها در طراحی استفاده کنید .

 

Hand Tool   : برای جابجایی تصویر استفاده می شود .
Set Foreground Color : برای انتخاب رنگ پیش زمینه استفاده می شود ، شما می توانید با کلیک بر روی پالت و باز شدن ویزارد رنگ ، رنگ  مورد نظر خود را انتخاب کنید .
Set Background Color : برای انتخاب رنگ پس زمینه استفاده می شود ، شما می توانید با کلیک بر روی پالت و باز شدن ویزارد رنگ ، رنگ  مورد نظر خود را انتخاب کنید .

ابزار سطل رنگ

درود و سلام به همه کاربران محتم و دوست داشتنی سایت!!! امروز با آموزش دو ابزار Paint   و Gradient tool   در خدمتتون هستیم .
کار با این دو ابزار تقریبا یکسان است فرقی که وجود دارد این است که ابزار Gradient دارای طیف رنگی می باشد یعنی شما می توانید چند رنگ را با هم در یک مسیر قرار  داده و در قسمت مشخص شده از آن استفاده کنید اما این قابلیت در ابزار Paint وجود ندارد . برای اینکه بهتر متوجه شوید به تصاویر زیر دقت کنید .

حال به این نکته دقت داشته باشید که شما نمی توانید تمام درصد رنگیهای مشخص در فتوشاپ را حفظ کرده و از آنها در طرح های مختلف استفاده کنید پس این سوال مطرح می شود که چگونه باید درصد رنگ دلخواه را برای ایده ای که می خواهید به یک تصویر تبدیل کنید را بدست آورید. دو روش وجود دارد : 1. کتاب درصد رنگیه فتوشاپ . 2. ابزار Info که با کلید F8 همانند تصویر زیر فعال میشود .

حال در تصویر زیر ببینید که چگونه وقتی قلم Info روی رنگ مشخص شده می رود درصد آن نشان داده می شود شما می توانید با به خاطر سپردن این سه عدد یا با یادداشت برداری از آن در طرح های خود استفاده کنید .

امیدوارم خسته نشده باشید ، کافیست همانند تصویر زیر بر روی پالت رنگ کلیک کنید تا مقدارهای تصاویر بالا را جایگزین کرده و از رنگ مورد نظر استفاده کنیم .

دو مربع مشکی رنگ که در تصویربالا مشاهده می کنید مربع اول foreground مربع دوم Background است .
 شما با کلیک بر روی مربع اول و وارد کردن مقدارهای مشخص شده ای که با ابزار Info بدست آورده اید می توانید به رنگ مورد نظر خود برسید .

Gradient Tool
همانطور که در بخش اول توضیح دادم ابزار Gradient دارای طیف رنگی با تنظیمات Linear.Redial.Angle.Reflected و Diamond می باشد که کاربرد هرکدام از آنها را تصویری برای شما توضیح می دهم.ابتدا ابزار را همانند تصویر زیر انتخاب کنید .

بر روی پالت انتخاب طیف رنگ کلیک کنید .
 1. در قسمت Presets می توانید طیف رنگی خود را انتخاب کنید .
 2. در قسمت Gradient Type می توانید با کلیک بر روی مربع های کوچک و باز شده صفحه Select stop color رنگ مورد نظر خود را انتخاب و در پالت رنگی استفاده کنید .
به این نکته دقت داشته باشید که برای حذف مربع های کوچک کافیست با موس درگ کرده و مربع  را به طرف بیرون کادر مستطیل شکل بکشید و برای اضافه کردن بر روی قسمت های مستطیل شکل کلیک کنید .

بسیار خوب در این قسمت نوع پخش رنگ ابزار Gradient را در پس زمینه های مختلف برای شما نشان میدهم .

Linear

Redial

Angle

Reflected

Diamond

در مرحله آخر هم فرق گزینه Opacity را در تصویر زیر مشاهده کنید .

ابزار خط کش

یکی از پر کاربردترین ابزار که در بیشتر آموزش ها نیز استفاده می شود ، اندازه گیری و مشخص کردن سایز یک تصویر جزم ملزمات طراحی می باشد . زمانیکه شما قصد طراحی یک کارت ویزیت یا یک بنر را داشته باشید همانطور که می دانید باید از هر طرف طرح در دست ساخت با ابزار خط کش یک خط به طرف داخل ترسیم کنید و آن را خط برش فرض کرده وطرح خود را در کادر ترسیم شده دنبال کنید . بسیار خوب وقت شما را بیشتر از این نمی گیرم و شما را با ابزار Ruler آشنا می کنم .

1. فتوشاپ را باز کرده و یک صفحه با ابعاد دلخواه ایجاد کنید .

2. ابعاد صفحه جدید را دلخواه وارد کرده و بر روی کلید OK کلیک کنید .

3. ابزار Rectangle Tool را انتخاب کرده و سه مربع همانند تصویر زیر بکشید .

4. ابزار Ruler یا خط کش  را می توانید از نوار ابزار بالای صفحه view یا کلیدهای Ctrl + R را انتخاب کنید .

بسیار خوب ابزار خط کش فعال شده شما می توانید از چند روش از این ابزار استفاده کنید .
روش اول موس را بر روی خطوط عمودی و افقی که در تصویر بالا با کادر قرمز مشخص شده است برده ، درگ کرده و در هر کجای تصویر خط مورد نظر را قرار دهید .

روش دوم شما اندازه دقیق کادر خود را می دانید همانند کارت ویزیت اما می خواهید از هر طرف کادر 5mm به طرف داخل خطی بکشید باید از view گزینه New Guide را انتخاب کنید، بسیار خوب کافیست در صفحه باز شده اندازه و جهت خط را مشخص کنید تا خطوط شما ترسیم شود .

یکبار خط را در جهت عمودی و بار دیگر افقی با اندازه 5mm تکرار کنید . بعد از آن اگر بخواهید یک خط دیگر در جلو خط اول ترسیم کنید در نوار ابزار گزینه Lock Guides را انتخاب کرده و دوباره خطور خود را با اندازه 10mm ترسیم کنید .

در بعضی از مواقع شما می خواهید اشکال کشیده شده را با هم تراز کنید کافیست بر روی Veiw کلیک کرده و گزینه Show  را انتخاب و گزینه Smart Object را انتخاب کنید . حالا کافیست یکی از مربع های کشیده شده در مرحله اول را از طرف راست یا چپ با مربع های دیگر تراز کنید کمی مربع قرمز رنگ را نزدیک دو مربع ببرید مشاهده می کنید که همانند آهن ربا به اشکال دیگر نزدیک می شود و در یک راستا قرار می گیرد .

در فتوشاپ cs4 ابزار Ruler Tool می تواند کمک زیادی به طراحانی که می خواهند اندازه دقیق یک کادر ترسیم شده را متوجه شوند بکند . همانند تصویر زیر Ruler Tool را انتخاب کنید .

کافیست همانند تصویر زیر هر نقطه ای از کادر کشیده شده را با خطوط مشخص کنید تا اندازه دقیق آن در نوار ابزار بالای ابزار مشخص شود .

ساخت اکشن در فتوشاپ

همانطور که می‌دانید‌ Action‌ها بخشی ازنرم افزار طراحی  فتوشاپ هستند که می‌توانند دستورات به کار رفته در محیط برنامه را ضبط کنند تا دفعات بعد بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد . Action های پیش فرض نرم افزار بسیار کاربردی و قابل استفاده می باشد اما در بعضی از موارد نیاز به ساخت Action هایی با امکانات دیگر داریم . به این نکته دقت داشته باشید که برخی اعمال ویرایشی وجود دارند که ممکن است در داخل Actionها به درستی کار نکند.برای فعال کردن پنل Actions در نوار ابزار بالای صفحه منوی Window را انتخاب و از لیست باز شده بر روی گزینه Actions کلیک کنید تا پالت فعال شود .



2. در این مرحله می خواهیم یک Action جدید ایجاد کنیم . برای باز کردن کادر محاوره New Actions گزینه Action New را از منوی پالت Actions انتخاب کنید . یک نام برای Action ای که قصد ذخیره آن را دارید وارد کرده و مقدار Set را انتخاب کنید . (با استفاده از کادر کشویی Set که با علامت قرمز مشخص شده است می توانید Action های ساخته شده خودتان را در یک گروه دیگر به غیر از Default Actions قرار دهید.)

3. بسیار خوب بعد از ایجاد کردن Action مورد نظر باید آن را برای نرم افزار تعریف کنیم. دکمه record موجود در کادر محاوره ای را کلیک کنید . سپس رنگ Forground وBackground را به ترتیب تغییر دهید . مشاهده کنید گزینه Action دارای دو زیر مجموعه می شود که کارهای انجام شده شما را نمایش می دهد. بعد از اجرای تمامی مراحل مربوط به Actions مورد نظر ، از منوی پالت Actions گزینه Stop Recording را انتخاب کنید تا فرایند ذخیره Actions متوقف شود .(برای درک بهتر از تصاویر زیر کمک بگیرید)

نکته : با نحوه ساخت یک Action آشنا شدید . شما می توانید دستوراتی که ذخیره کردید را در صورتیکه نمی خواهید با زدن کلید Delete از روی صفحه کلید یا منوی پا انتخاب کنید .در کادر محاوره ای که نمایان می شود OK را کلیک کنید تا Actions مربوطه حذف شود.همچنین امکان کپی و تکرار از یک Action وجود دارد . Action مورد نظر را انتخاب کنید سپس گزینه Duplicata را از منوی پالت انتخاب نمائید .

حالا می خواهم روش عملی استفاده از Action را به شما یاد دهم. ابتدا یک تصویر رنگی در فتوشاپ باز کنید (از تصویری که ما برای دانلود قرار داده ایم استفاده کنید.)سپس Actionای که در این بخش استفاده کرده ایم را از اینجا دانلود کرده ،در مرحله بعد از تنظیمات پیشرفته Actions گزینه Load Actions را انتخاب و Actionکه دانلود کرده اید را انتخاب و بر روی Load کلیک کنید .

 

ابزارهای انتخاب در فتوشاپ - قسمت 1

برای انتخاب بخشی از تصویر روشهای مختلفی وجود دارد .علت ارائه ابزارهای انتخاب مختلف، این است که ممکن است بخواهید در شرایط مختلف ، با استفاده از روشهای مختلف ، قسمتی از تصویر را انتخاب کنید.ابزارهای انتخاب در فتوشاپ ، امکان انتخاب تمام قسمتهای تصویر ، بخشی از آن و یا حتی یک پیکسل تنها از تصویر امکان پذیر می سازد. ابزارهای انتخاب در فتوشاپ در شکل زیر نمایش داده شده است .

انتخاب محدوده های مستطیل و بیضی

(Marquee Tools ) به صورت مستطیل یا بیضی در شکل زیر نشان داده شده است . ابزارهایی که در گوشه سمت راست و پائین خود یک فلش سیاه رنگ کوچک دارند با نگهداری کلید سمت چپ ماوس بر روی آنها یا با کلیک راست بر روی آنها ابزارهای زیر مجموعه آنها به نمایش گذاشته می شود .

Rectangular Marquee Tool کلیک کنید یا کلید میانبر آن حرف M را تایپ کنید . سپس بر روی ناحیه مورد نظر درگ کنید. Rectangular Marquee Tool نگاه دارید تا زیر ابزارها نمایان شود . سپس بر روی ابزار Elliptical Marquee Tool کلیک کرده و برای انتخاب محدوده ، اشاره گر ماوس را که به صورت علامت بعلاوه است در محل مورد نظر درگ نمائید.برای انتخاب محدوده ، به صورت مربع یا دایره باید هنگام درگ کردن توسط ابزار انتخاب مستطیل یا بیضی کلید Shift را پائین نگاه دارید . در شکل زیر محدوده های انتخاب شده صورت بیضی ، دایره و مربع نشان داده شده است .

هرگاه که یکی از ابزارها را از نوار ابزار انتخاب می کنید در زیر منوی اصلی (نوار ابزار بالای صفحه )نوار تنظیمات مربوط به همان ابزار فعال می شود .

اگر در حین استفاده از ابزار محدوده انتخاب ، بخواهید محدوده دیگری انتخاب کنیدمحدوده اول از حالت انتخاب خارج می شود.برای اینکه بتوانید بعد از انتخاب ناحیه اول ناحیه دیگری  را به ناحیه انتخاب شده اضافه کنید .از نوار ابزار Option می توانید بر روی Add To Selection  که در شکل زیر نشان داده شده است کلیک نمائید یا اینکه در هنگام انتخاب های بعدی کلید Shift را پائین نگاه دارید . در شکل زیر ، دو ناحیه انتخاب شده باهم جمع شده اند .

برای اینکه بتوانید محدوده ای را در داخل محدوده دیگر انتخاب کنید یا دو محدوده انتخاب را از هم کم کنید می توانید از نوار ابزار بالای صفحه Options بر روی Substract From Selection کلیک نمائید .کلید میان بر، برای این حالت کلید Alt می باشد و بالاخره برای انتخاب قسمت مشترک دو ناحیه انتخاب شده از نوار Option ، intersect With Selection را کلیک نمود .

Feather از نوار Options پراکندگی اطراف ناحیه انتخاب را در انتقال یا کپی به محل دیگر تعیین می کند. اگر Featherبرابر با صفر باشد مرز انتخاب کاملا تیز است اما اگر دارای مقداری باشد مرز مشخصی برای ناحیه انتخاب وجود نخواهد داشت .برای درک موضوع به شکل زیر توجه نمائید. در شکل زیر ابتدا Feather روی مقدار مانند 30 تنظیم شده  و برای درک بهتر با ابزار Paint داخل کادر انتخاب شده را رنگ کرده ایم سپس  ناحیه دیگری با Feather=0   انتخاب شده وبا ابزار paint آن را رنگ کرده ایم.به لبه ها و پراکندگی رنگ دقت کنید .

انتخاب دیگر در نوار options عبارت Anti-alised می باشد که در حالت انتخاب بیضی فعال می شود . انتخاب این گزینه باعث می شود تا مرز انتخاب بیضی یا دایره در هنگام بزرگنمایی صاف باشد و موزائیکی نشود و بالاخره در مقابل عبارت Style در نوار Option  یک فهرست کشویی با سه گزینه وجود دارد :
Normal : با انتخاب این گزینه می توان انتخاب ناحیه در هر اندازه ای را به صورت آزاد انجام داد .
 Fixed Aspect Ration : با انتخاب این گزینه کادرهای width و Height فعال می شود که در مقابل آنها می توان طول و عرض را مشخص کرد. بعد از این عمل انتخاب ناحیه تنها با این اندازه امکان پذیر خواهد بود.
Fixed size : با انتخاب این گزینه می توان مقادیر مشخصی را بر حسب واحد پیکسل برای طول و عرض ناحیه انتخابی تعیین کرد . ابزارهای انتخاب باریکی که به شکل افقی و عمودی ارائه شده اند یک ردیف پیکسل را در افقی یا عمودی انتخاب می کنند . این ابزارها برای تمیز کردن لبه شکل ها مورد استفاده قرار می گیرند.نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که وقتی با محدوده های انتخاب شده کار می کنید تنها می توانید داخل بخش انتخاب شده را ویرایش کنید.به عبارت دیگر ، محدوده انتخاب شده تنها محدوده فعال در بوم نقاشی می باشد. برای اینکه به سراغ کار دیگری بروید باید ابتدا محدوده انتخاب شده را از حالت انتخاب خارج کنید. برای اینکار باید در حالت New Selection از نوار ابزار option ناحیه دیگری را انتخاب کنید و یا در داخل محدوده انتخاب دوبار کلیک نمائید و یا اینکه کلیدهای Ctrl+D را بزنید .

ابزارهای انتخاب در فتوشاپ - قسمت 2

ابزار انتخاب Lasso
همانطورکه در بخش اول ملاحضه کردید ابزارهای Marquee  برای انتخاب ناحیه ای منظم بکار می روند.گاهی مواردی پیش می آید که میخواهید ناحیه ای غیر منظم را انتخاب کنید ، برای مثال می خواهید فردی  را از بین افزار در یک تصویر انتخاب کنید. برای این منظور از ابزارهای دیگری استفاده می شود.ابزارهای Lasso در شکل زیر نشان داده شده است .

ابزارهای Lasso  همانوطر که در تصویر بالا مشاهده می کنید سه گونه اند که عبارتند از Lasso معمولی ، Lasso  چند ضلعی و Lasso مغناطیسی که طریقه انتخاب با هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد .
 
1.ابزار انتخاب lasso معمولی
برای انتخاب محدوده ای با استفاده از ابزار Lasso Tools به صورت زیر عمل نمائید :
1. ابزار lasso را از جعبه ابزار کلیک کنید یا حرف L را تایپ نمایید.
2. ابزار lasso را بر روی قسمتی از تصویر که می خواهید انتخاب کنید قرار دهید سپس ، کلید سمت چپ ماوس رات پائین نگاه داشته و آن را با دقت در جهت مناسب بکشید.با این کار خطی ممتد را مشاهده خواهید کرد.
3. وقتی که محیط ناحیه مورد نظر را به طور کامل درگ کردید می توانید کلید ماوس را رها کنید با این کار دو انتهای خطی که ایجاد کرده اید به صورت خودکار به یکدیگر متصل شده و ناحیه مورد نظر شما به حالت انتخاب شده در خواهد آمد

2. ابزار Polygonal Lasso
برای انتخاب ناحیه مورد نظر به صورت چند ضلعی بکار میرود . در هنگام انتخاب با استفاده از ابزار Polygonal Lasso کافی است در محل های مورد نظر کلیک کنید.با این کار نقاطی تشکیل می شود و بین این نقاط خطوط صافی ترسیم می گردد . برای استفاده از ابزار Polygonal Lasso به صورت زید عمل کنید .
1. بر روی ابزار Lasso Tool از جعبه ابزار کلیک کنید و کلید سمت چپ ماوس را پائین نگاه دارید تا منوی مربوط باز شود .
2. ابزار Polygonal Lasso را انتخاب کنید.
3. با استفاده از این ابزار نقطه ای را روی تصویر و در محل مورد نظر کلیک کنید .حال ماوس را پیرامون ناحیه مورد نظر بکشید .در این صورت خط راستی رسم می شود . برای تغییر جهت انتخاب و برای تشکیل نقطه می توانید کلید سمت چپ ماوس را کلیک نمائید .
4. برای اتمام انتخاب می توانید کلید سمت چپ ماوس را دوبار کلیک کنید. با این کار نقطه شروع به به انتهای نقطه انتهایی چسبیده و ناحیه چند ضلعی به حالت انتخاب در می آید . توجه کنید وقتی در نزدیکی نقطه شروع قرار می گیرید دایره کوچکی به مکان نما اضافه می شود و حاکی از آن است که اگر ماوس را کلیک کنید روند انتخاب خاتمه خواهد یافت .
3. ابزار Magnetic Lasso Tool
این ابزار مرز رنگها را به صورت اتوماتیک تشخیص می دهد و به صورت خودکار این مرزها را نقطه گذاری می کند . برای انتخاب ناحیه مورد نظر با استفاده از این ابزار به صورت زیر عمل نمائید :
1. بر روی ابزار Lasso Tool از جعبه ابزار کلیک کنید و کلید سمت چپ ماوس را پائین نگاه دارید تا منوی مربوط باز شود .
2. ابزار Magnetic Lasso Tool را انتخاب کنید.
3. با استفاده از این ابزار ، نقطه ای را روی تصویر و در محل مورد نظر کلیک کنید .حال ماوس را پیرامون ناحیه مورد نظر و در مرز رنگها بکشید . در این صورت به صورت اتوماتیک نقاطی در مرز قرار می گیرد.برای اضافه کردن نقاط شما می توانید خودتان نیز کلیک کنید و برای اصلاح یک نقطه ای که اشتباها انتخاب شده می توانید کلید Delete را از روی صفحه کلید فشار دهید .
4. وقتی محیط ناحیه مورد نظر را به طور کامل با ماوس پیمودید برای اتمام انتخاب می توانید کلید سمت چپ ماوس را دوبار کلیک نمائید . با این کار نقطه شروع به انتهای نقطه آخری چسبیده و ناحیه مورد نظر به حالت انتخاب شده در می آید .

در نوار Options  مربوط به Magnetic Lasso Tool علاوه بر مواردی که قبلا توضیح داده شده موارد زیر نیز وجود دارد به شکل زیر توجه نمایید .

برای تعیین عرض شناسایی می توانید اندازه را به به پیکسل در مقابل Width وارد نمایید. برای تعیین حساسیت به لبه ها در تصویر می توانید عددی را بین 1%تا100% در مقابل Edge Contrast وارد نمایید. مقدار بالا باعث شناسایی لبه هایی می شود که تفاوت مشهودی یا سایر رنگها دارد . برای تعیین سرعت نقطه گذاری در هنگام انتخاب می توانید عددی بین . تا 100 را در مقابل کادرFrequency تایپ نمائید. در تصویرهایی که دارای لبه های مشخص هستند سعی کنید که مقدار width و edge contrast را پائین در نظر بگیرید. برای تغییر اشاره گر Lasso به حالتی که عرض را نشان دهد کلید capslock را روشن نمایید .


آموزش فیلمنامه نویسی

شما میتوانید این آموزش را در قالب یک فایل پی دی اف از لینک زیر دریافت نمایید

دریافت فایل آموزشی فیلمنامه نویسی



نوشته شده توسط حسین پاشاپور
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان فارس

وبلاگ غیر رسمی انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان فارس

انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان فارس

انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان فارس با تکیه بر هنرمندان ارزشمند استان فارس در زمینه هنر فیلمسازی استان توانسته است گامهای بزرگی را بردارد که از جمله آنها میتوان به پرورش هنرمندان فیلمساز ارزش گرا و معتقد به ارزشهای انسانی نام برد
این انجمن دستان شما فیلمساز و هنرمند گرامی را به گرمی می فشارد و آماده است تا با همکاری شما هنرمندان عرصه فیلمسازی گامهای بلندتری در این عرصه بردارد.
شما میتوانید جهت ارتباط و طرح سئوالات خود با شماره 07132296029 سازمان بسیج هنرمندان فارس یا با تلفن همراه 09178208021 آقای حسین پاشاپور مسئول این انجمن تماس حاصل فرمایید و یا به صورت حضوری به آدرس : چهارراه پانزده خرداد(پارامونت سابق) - به طرف چهارراه خیرات - جنب آژانس مسافرتی آفاق - ساختمان تیزهوشان طبقه چهارم - واحد تولید انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان فارس مراجعه فرمایید

آموزش مقدماتی فوتوشاپ

پنجشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۵۵ ق.ظ

 تعدادی نرم افزار موجودند که همیشه اسم و نام آن ها بر سر زبان ها بوده و اینقدر معروف هستند که همه آن ها را می شناسند. نرم افزار هایی که هر جا نام آن برده شود همه از خصوصیات آن خواهند گفت. معروفیت این ابزار ها تقریبا شبیه به ویندوز است. شاید کمتر کسی باشد که نام ویندوز را نشنیده باشد و شاید کمتر کسی هم باشد که نام Adobe PhotoShop را نشنیده باشد. نرم افزاری بسیار کامل ، بسیار معروف که در سراسر دنیای رایانه یکی از معروف ترین ها محسوب می شود و دسته کمی از معروفیت سیستم عامل ویندوز ندارد.در یک کلام یکی از " ترین های " دنیای رایانه و خصوصا گرافیک نامPhotoShop را برای خود برگزیده است.فتوشاپ معروف ترین نرم افزار تولیدی کمپانی بسیار معروف Adobe است. شرکتی بسیار قدرتمند که بعد.....

از مایکروسافت دومین شرکت نرم افزاری دنیای رایانه به اعتقاد خیلی ها به شمار می رود. قدرت Adobe بر هیچ کس پوشیده نیست ، این کمپانی چندین سال است که با کنار زدن رقبا بر بلندای گرافیک رایانه ای ایستاده است و باز هم شاهکار این کمپانی یعنی فتوشاپ با به روز رسانی در اختیار کاربران قرار گرفت. در مورد این که فتوشاپ این همه معروف و محبوب است دلایل متعددی را می توان برشمرد . استفاده آسان که مهم ترین دلیل استفاده است . افکت ها و براش های بسیار زیاد و متنوع ، پشتیبانی تقریبا همه فرمت های تصویری ، نقاشی آسان ، تفکیک رنگ ها ، امکانات فوق العاده همگی بخشی از توانایی های فروشگاه عکس (PhotoShop) هستند.
نسخه ی جدید این نرم افزار به تازگی از سوی Adobe به همگان معرفی گردیده و آماده استفاده گردیده . فتوشاپ یکی از نرم افزاری های مجموعه بی نظیر Adobe Master Collection CS4 است که تمامی نرم افزار های نسخه CS4 را در خود جای داده است. پردازشگر تصویر فتوشاپ نهایت هنر یک کاربر را می تواند برای بازدید کننده نمایان کند. ارتباط قدرتمند و کامل فتوشاپ با دیگر نرم افزار های کمپانی ادوبی باعث شده تا انتخاب اول کاربران Photoshop باشد. نسخه جدید با تغییرات و امکاناتی فوق العاده در دسترس قرار گرفته است . فتوشاپ چند سالی است که به صورت دو نسخه ارائه می گردد Adobe Photoshop CS4 و Adobe Photoshop CS4 Extended که فقط به ظاهر در یک کلمه Extended با هم تفاوت دارند اما در عمل تفاوت های زیادی را نمایان می کنند . کامل ترین نسخه ای که به بازارها عرضه می گردد همین نسخه Extended است.
 محیط گرافیکی فتوشاپ 11 کاملا تغییر و بهینه شده است تا بازهم کاربران به آسانی کار ویرایش را انجام دهند. البته براش ها و افکت های بسیار زیبا و جدیدی به نسخه جدید اضافه گردیده اند. در نسخه جدید حتی می توان با کمی حوصله فایل های 3D و به صورت انیمیشن طراحی کرد . در نهایت هم هنر ادوبی با ارائه فرمتی جدید یعنی PSB که مختص فتوشاپ بوده و قدرت پردازش تصویر تا حجم بی نظیر 2 گیگابایت را به کاربران هدیه می کند.
با این همه قابلیت و شهرت جای هیچ گونه فکر برای دانلود Adobe Photoshop CS4 Extended باقی نمی ماند.
قابلیت های کلیدی نرم افزار Adobe Photoshop CS4 Extended:
- محیطی کاملا ساده در عین جذابیت و کارآیی فوق العاده بالا
- پشتیبانی از تقریبا همه فرمت های تصویری موجود
- استفاده از کیفیت فوق العاده بالا و کم نظیر HDR
- طراحی تصاویر سه بعدی
 - طراحی انیمشن که در نسخه جدید به صورت کامل اضافه شده است
- نمایش رنگ ها با معیارهای مختلف
- تفکیک رنگ ها به سادگی
- ترکیب چند رنگ برای بدست آوردن رنگ مورد نظر
- افکت ها ، براش هایی فوق العاده زیبا و بسیار متعدد
- قابلیت زوم کردن به درجه بسیار بالا برروی تصاویر
- سازگاری با دیگر نرم افزارهای ادوبی نظیر Adobe After Effects ، Adobe Premiere ، Adobe Illustrator ، Adobe Encore DVD و ...
- ساخت منوها برای فیلم های با کیفیت DVD
- امکان چند لایه سازی تصاویر برای اعمال تغییرات به صورت حرفه ای
- امکانات کامل برای اعمال تغییرات بر روی تصویر نظیر چرخاندن ، زوم ، تغییر اندازه ، تغییر در رنگ و ...
- سازگاری کامل با Lightroom
- ارتباطی قدرتمند با فتوشاپ میان رایانه و دستگاه های دیجیتالی
- قابلیت تغییرات برروی فیلم ها به صورت فریم به فریم بدون کوچکترین تغییراتی در کیفیت
- نهایت کیفیت در چاپ صفحات
 - قابلیت چرخش تصاویر به صورت 360 درجه
- تغییر زاویه نور تصاویر به سادگی و کاملا سفارشی- قابلیت فوق العاده مفید Tab Browsing که به سرعت کار حرفه ای ها کمک می کند
- سازگاری با نرم افزار Adobe Acrobat و فرمت معروف PDF
- یکی کردن تصاویر ها با تغییر رنگ اتوماتیک
- سازگاری با نسخه های ویندوز XP SP2 و ویندوز محبوب ویستا و ...

گرافیک کامپیوتر به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از گرافیک Bitmap و گرافیک Vector یا برداری .
گرافیک کامپیوتری به دو دسته اصلی تقسیم می شود :

1- گرافیک تصویری یا پیکسلی (Bitmap) :
گرافیک bitmap از نظر تکنیکی، گرافیک راستری (raster) نامیده می شود. این نوع گرافیک از پیکسل های به رنگهای مختلف برای تشکیل تصویر ها استفاده می کند. در این نوع گرافیک، هر پیکسل متعلق به محل مخصوص بوده و دارای مقدار رنگ مشخص می باشد. در هنگام کار با تصاویر bitmap موضوع یا اشکال ویرایش نمی‌شوند بلکه پیکسل ها وبرایش می شود. تصاویر bitmap یکی از بهترین روشها برای نشان دادن تصاویر از قبیل عکس ها یا نقاشی های دیجیتالی می‌باشد. زیرا این نوع تصاویر باید بسیار دقیق از نظر سایه ها و رنگ، درجه بندی شوند و این سیستم بسیار مناسب است .
تصاویرbitmap دارای رزولوشین (Resolution) هستند. رزولوشن تعداد پیکسل در اینچ می باشد. رزولوشن به صورت تعداد پیکسل های یک تصویر تعریف می شود و با مقیاس DPI سنجیده می‌شود. در تصاویر هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد کیفیت و وضوحیت آن تصویر بالاتر است. نشان دادن تصویر با یک تعداد پیکسل محدود باعث از بین رفتن کیفیت و برخی از جزئیات و پدیدار شدن ناهمواریها در هنگام بزرگ کردن تصاویر بر روی صفه نمایش می گردد. همچنین باعث از بین رفتن برخی از جزئیات و پدیدار شدن ناهمواریها در هنگام چاپ کرن خواهد گردید. اشکال این نوع از گرافیک این است که زمانی که عکس یا اثر گرافیکی را کوچک کنید و آن را ذخیره کنید دیگر به حالت اول بر نمی‌گردد. و دیگر کیفیت و وضوح اولیه خود را بدست نمی‌آورد .

2- گرافیک برداری (Vector) :
گرافیک برداری از خطها و منحنی ها تشکیل می شود که این خطها و منحنی ها توسط بردار های ریاضی تعریف می شوند. بردار ها یک تصویر را بر اساس مشخصات هندسی آن تعریف می کنند. طول و عرض شکلی که کشیده شده (Object) بر اساس مختصاتی بر محور‌های X وY حرکت می‌کند. برای مثال یک تایر بایسکل در گرافیک برداری از دایره های رسم شده با مرکز مشخص که در مکانهای خاص قرار گرفته اند و با رنگهای تعیین شده رنگ شده اند، تشکیل شده است. شما می توانید بدون اینکه کیفیت گرافیک را از دست بدهید تایر را انتقال دهید، تغییر اندازه بدهید یا رنگ آن را تغییر دهید .
گرافیک های برداری دارای رزولوشن یا کیفیتی هستند و آنها می توانند در هر رزولوشن و در هر اندازه ای بزرگ شوند بدون اینکه جزئیات یا کیفیت و وضوحیت تصویر را از دست بدهند. در نتیجه گرافیک های برداری بهترین انتخاب برای گرافیکهایی هستند که باید در اندازه های مختلف ظاهر شوند .
جهت ایجاد تصاویر با کیفیت بالا ، درک اینکه چگونه پیکسل تصویر اندازه گیری و نمایش داده می شود مهم است.برای مثال یک مانیتور 15 اینچی به صوت معمولی دارای 800 پیکسل در افق و 600 پیکسل در عمود می باشد .با تغییر تنظیم مانیتور بزرگ به 1024×768  پیکسل تصویر در اندازه کوچکتر روی مانیتور ظاهر می شود . به عبارت دیگر تصویر تنها قسمتی از صفحه نمایش را اشغال خواهد کرد .

مدل رنگ در فتوشاپ

مدل HSB
مدل رنگ HSB سه مشخصه اساسی از رنگ را توضیح میدهد :
Hue : عبارت است از رنگ منعکس شده یا انتقال داده شده از یک موضوع . این رنگ از طریق موقعیتش بر روی دایره رنگها اندازه گیری می شودو با یک درجه بین 0 تا 360 درجه نشان داده می شود.
 Saturation : این موضوع بعضی وقت ها کروما (chroma) نامیده می شود و عبارت است از شدت یا خلوص یک رنگ . اشباع (saturation) با مقدار خاکستری موجود در hue مشخص می گردد و بر حسب درصد از 5% (خاکستری) تا 100%(اشباع کامل)اندازه گیری می شود.در دایره استاندارد رنگها، اشباع از مرکز دایره تا لبه افزایش پیدا میکند .
Brightness : این موضوع روشنایی یا تیرگی رنگ را نشان میدهد و معمولا بر حسب درصد از 0% (سیاه) تا 100% (سفید) اندازه گیری می شود .

مدل RGB
درصد بزرگی از طیف رنگهای قابل مشاهده توسط ترکیب رنگهای قرمز، آبی و سبز با نسبتهای متغیر می تواند تولید شود.برای مثال روی هم افتادگی رنگها می تواند رنگهای (cyan) فیروزه ای، (magneta) ارغوانی، زرد و سفید را تولید کند. مدل RGB در ویدئو و مانیتور کاربرد دارد .

مد RGB
مدل RGB را برای قرار دادن مقدار شدت به هر پیکسل بکار می برد. این مقدار شدت عددی بین 0 (سیاه) تا 255 (سفید) برای هر جزء از RGB می باشد. برای مثال قرمز روشن ممکن است دارای مقدار قرمز به اندازهَ 246، مقدار سبز به اندازهَ 20 و مقدار آبی به اندازهَ 50 باشد . وقتی اندازهَ هر سه جزء از رنگها مساوی باشد نتیجه اش ایجاد سایه خاکستری می باشد و زمانی که اندازهَ همه اجزاء 255 باشد نتیجه اش سفید خالص و وقتی هر سه جزء دارای مقدار صفر باشد رنگ سیاه خالص ایجاد خواهد شد .

مدل CMYK
در مدل CMYK برای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. در تئوری اگر رنگ خالص (C(cyan) , M(magenta و( Y(yellow اگر ترکیب شوند همهَ نور را جذب می کنند و رنگ سیاه تولید می کنند. به همین دلیل این رنگها،رنگهای جذب کننده نامیده می شوند. به دلیل اینکه جوهر چاپ ناخالصی دارد این سه جوهر وقتی که ترکیب می شوند رنگ قهوه ای تیره تولید می کنند و برای تولید رنگ سیاه باید با جوهر K ترکیب شوند. K برای رنگ سیاه Black بکار می رود تا با رنگ Blue اشتباه نشود. ترکیب این رنگها برای تولد رنگ پردازش چهار رنگ نامیده می شود .

مد CMYK
در مد CMYK هر پیکسل از درصدی از جوهرها تشکیل می شود. رنگهای روشن از درصد پایینی از رنگ جوهرها می باشن. برای مثال: رنگ قرمز روشن ممکن است شامل cyan 2% ، magenta 93% ، زرد 90% و سیاه 0% باشد . در تصاویر CMYK ، سفید خالص از ترکیب چهار رنگ CMYK با 0% تولید می شود .

مدل L*a*b
مدل L*a*b مدل رنگی است که توسط(CIE(Commission Internstionale d`Eclarige در سال 1931 به عنوان استاندارد بین المللی برای اندازه گیری رنگ، پایه ریزی شد. در سال 1976 این مدل به نامL*a*b CIE دوباره تعریف شد. رنگ L*a*b طوری طراحی شده که مستقل از وسایل، مانند: مانیتور ، پرینتر ، اسکنر یا کامپیوتر رنگ ایجاد می کند. رنگ L*a*b دارای جزء لومینانس(Luminance) یا روشنایی (Lightness) به نام رنگ L و دو جزء کرومیک یکی a از رنگ سبز به قرمز و دیگری b از رنگ آبی به زرد می باشد .

مد رنگ Lab
مد Lab (علامت ستاره از بین حروف حذف شده است)دارای یک جزء روشنایی است که می تواند از 0 تا 100 باشد. در هنگام انتخاب رنگ جزء b روی محوری به صورت زرد-آبی قرار دارد که محدوهَ آنها از 128+ تا 128- می باشد.رنگ Lab یک مدل رابط میانجی در فتوشاپ می باشد و می توان از آن برای تبدیل یک مد به مد دیگر استفاده کرد .

مد bitmap
این مد مقداری از دو رنگ سفید یا سیاه را برای نمایش دادن پیکسل ها در یک تصویر به کار می برد .

مد درجه خاکستری Grayscale
این مد 256 سایهَ خاکستری را بکار می برد. هر پیکسل از تصویر به صورت Grayscale دارای مقدار روشنایی از 0 (سیاه) تا 255 (سفید) را داراست. اندازهَ خاکستری grayscale به صورت درصدی از جوهر سیاه اندازه گیری می شود. 0% برابر سفید و 100% برابر سیاه می باشد. در تصویر با مد grayscale تغییرات تیرگی در تصویر باسیار هموار است .

مد Duotone
این مد تصویرهای با درجه خاکستری تک رنگ، دو رنگ،سه رنگ و چهار رنگ را می تواند تولید کند .

مد Indexed
این مد از 256 رنگ استفاده می کند. در هنگام تبدیل به یک تصویر به رنگ Indexed فتوشاپ یک جدول رنگ می سازد و در آن ایندکس رنگ های تصویر را ذخیره می کند .

مد Multichanel
این مد 250 رنگ خاکستری را در هر کانال بکار می برد. تصاویر Multichanel مناسب برای چاپ های مخصوص می باشد .

آموزش کامل جعبه ابزار

در قسمت اول آموزش ، نرم افزار فتوشاپ و کاربرد آن در طراحی را برای شما بازدید کنندگان عزیز به طور کامل توضیح دادیم، در این قسمت سعی داریم به معرفی و آموزش مهمترین قسمت نرم افزار یعنی جعبه ابزار آن بپردازیم .کلیه تصاویری که برای معرفی ابزار و کاربرد آن در زیر توضیح داده ایم طبق استاندارد شرکت ادوبی می باشد، تا در درس های بعدی که می خواهیداز ابزارها برای طراحی استفاده کنید ، راحت تر و با انتخاب درست از آنها بهره ببرید.در قسمت های مختلف سعی کرده ایم از توضیح اضافی پرهیز کرده تا شما در هنگام تمرینات دچار خستگی و دلزدگی نشوید.برای شروع فتوشاپ CS4 را باز کنید . در قسمت چپ جعبه ابزار فتوشاپ  را می بینید که می خواهیم با توجه به قسمت بندیهایی که در زیر مشخص کرده ایم ، کاربرد آنها را توضیح دهیم .

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید . سمت راست پائین بیشتر ابزارها یک فلش مشکی کوچک می باشد ، کافیست موس خود را بر روی آن برده تا زیر مجموعه آن ابزارنشان داده شود . در زیر کلیه ابزار هایی که در جعبه ابزار می باشد را برای شما لیست کرده و در ادامه به طور کامل با کاربرد آنها توضیح میدهیم .

A Selection Tools

 Move Tool : یکی از پر کاربردترین ابزار در فتوشاپ جهت جابجایی ، کات و کپی کردن خلاصه همه کاره فتوشاپه . سعی کنید Shortcut های ابزارهـا را یاد بگـیرید تـا در هنــگام تـمـریـن نیازی بـــــه انتخاب از جـعبه ابزار نداشته باشید کلیه Shortcut ها روبروی ابزار نوشته شده است .

 

 

 

4 ابزار Marquee Tool

 Rectangular Marque Tool : جهت ایجاد کردن مربع و یا مستطیل شکل و چهار گوش استفاده می شود، اگر هنگام درگ کردن دکمه Shif را بگیریم می توان به شکل مربع انتخاب را انجام داد .
 Eliptical Marquee Tool : جهت ایجاد به شکل بیضی عمودی و افقی استفاده می شود .
Single Row Marquee Tool :جهت انتخاب یک خط افقی از پیکسل های یک تصویر استفاده می شود .
Single Column Marquee Tool :جهت انتخاب یک خط عمودی از پیکسل ها ی یک تصویر استفاده می شود .
نکته: اگر در هنگام درگ کردن هر کدام از این ابزارها کلید Space را نگهداریم می توانیم محدوده انتخاب شده را با حرکت ماوس جابجا کنیم .

 

Lasso Toll : جهت انتخاب محدوده ای از تصویر به صورت آزاد استفاده می شود و با حرکت ماوس به هر جهت می توان انتخاب دلخواه را انجام داد .
Polygonal Lasso Tool : جهت انتخاب محدوده ای از تصویر استفاده می شود که بر خلاف ابزار Lasso نمی توان با هر زاویه دلخواه عمل انتخاب را انجام داد و فقط به صورت خطوط شکسته عمل انتخاب را می توان انجام داد، با گرفتن همزمان کلید Shift  می توان به صورت یک خط راست و با لا یا پایین بردن ماوس می توان با خطوط با زاویه 45 درجه و 90 درجه انتخاب را انجام داد .
Magnetic Lasso Toll : جهت انتخاب یک محدوده با توجه به تفاوت رنگ موجود بین دو محدوده استفاده می شود و با درگ کردن بین دو رنگ مثلاً دو رنگ متضاد سفید و سیاه با نزدیک کردن به محدوده رنگ سیاه مثل آهنربا به محدوده رنگ سیاه می چسبد و با این دستور می توان دو محدوده رنگ با تضاد رنگ زیاد را انتخاب کرد .

 

Magic Wand Tool : که به عصای جادوئی معروف می باشد، با این ابزار می توان با انتخاب یک پیکسل از یک رنگ تمام رنگهای نزدیک به این محدوده را انتخاب کرد که با استفاده از تنظیمات موجو در قسمت تنظیمات می توان انتخاب دقیقی داشت .
نکته1 : تمام ابزار یاد شده دارای تنظیمات خاص خود می باشند که با تنظیم این فیلدها می توان انتخاب دقیقی داشت .
نکته2 : با استفاده ازکلید Shift بعد از انتخاب یک محدوده می توان با نگه داشتن این دکمه محدوده دیگری را نیز به همان محدوده انتخاب شده اول اضافه کرد و با گرفتن دکمه Alt می توان قسمتی از محدوده انتخاب شده قبل را از آن کم کرد .

 

B Crop And slice tools

Crop Toll : جهت حذف کردن اضافات لایه ها که از بوم کار ما بیرون زده استفاده می شود با درگ کردن این ابزار روی صفحه قسمت سفید شده باقی خواهد ماند و قیمت خاکستری حذف خواهد شد با اهرم های موجود در اطراف محدوده انتخاب شده می توان اندازه محدوده را تغییر داد .
Slice Tool : جهت قرار دادن عکس در یک سایت اینترنتی و برای راحتر بالا آمدن تصویر در اینترنت تصویر مورد نظر را با این دستور به قسمت های دلخواه تقسیم می کنیم و در هنگام ذخیره تصویر برای وب هر قسمت به طور جداگانه یک فایل خواهد شد یعنی یک تصویر با 4 اسلایس به 4 فایل تقسیم خواهد شد مانند پازل .

 

C Measuring Tools

Eyedropper Tool : با این ابزار شما می توانید از روی تصاویر دیگر رنگ دلخواه خود را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید .
Color Sample Tool : با استفاده از این ابزار شما می توانید با کلیک در هر نقطه دلخواه از تصویرپالت رنگ ظاهر می شود و شما می توانید درصد رنگ هر قسمت از تصویر را با کشیدن موس روی آن قسمت را در مد رنگ های مختلف از نظر محور X وY مشاهده کنید .
Ruler Tool : با این ابزار شما می توانید فاصله بین دو نقطه را اندازه بگیرید .
Note Tool : یک ابزار بسیار عالی کاربرد این ابزار به این صورت می باشد که اگر شما به صورت تیمی بر روی یک طراحی یا پروژه کار می کنید و تیم بعدی در ساعت بعد از شما می خواهد به کار خود ادامه دهد می توانید یادداشتهایی را برای راهنمائی و ادامه کار بنویسید .

 

D Retouching Tools

Healing Brush Tool : یک ابزار عالی برای روتوش کردن لکه ها از یک تصویر صاف مثلا جوش از روی پوست صورت . روش کار ابزار به این صورت است با گرفتن کلید Alt از یک قسمت تصویر نمونه برداشته می شود و در هر جایی که شما بخواهید با درگ موس نمونه برداشته شده کپی می شود .
Patch Tool : با این ابزار می توانید یک تیکه از تصویر مورد نظر را Select کنید و با موس قسمت انتخاب شده را جایگزین قسمت دیگر کنید .
Red Eye : همانطور که از نام آن پیداست برای تغییر قرمزی رنگ چشم هایی که با دوربین دیجیتال گرفته می شود بکار می رود .

 

Clone Stamp Tool : با نگاه داشتن کلید Alt  می توانید از هر قسمتی نمونه برداری کنید و در قسمت دیگری استفاده کنید .
Pattern Stamp Tool : تقریبا مثل همان ابزار Clone Stamp Tool می باشد با این تفاوت که شما می توانید از بافت هایی که به صورت پیش فرض در فتوشاپ وجود دارند نیز استفاده کنید .

 

Eraser Tool : برای پاک کردن قسمت های دلخواه از تصاویر بکار میرود .
BackGround Eraser Tool : با استفاده از این ابزار و با کلیک کردن بر روی هر قسمت از تصویر و درگ کردن تصویر پاک شده حالت شطرنجی و شیشه ای از زیر آن نمایان می شود .
Magic Eraser Tool : این ابزار قسمت هایی را پاک می کند که از لحاظ رنگی تقریبا شبیه هم هستند .

 

Blur Tool : برای محو و مات کردن قسمت هایی از تصویر استفاده می شود .
Sharpen Tool : برای شارپ کردن و واضح تر کردن قسمت دلخواه استفاده می کنیم .
Smudge Tool : کار این ابزار مانند این است که شما رنگ را روی بوم نقاشی بریزید و بعد با انگشتتان رنگ را روی بوم بکشید .

 

Dodge Tool : قسمت های تیره تصویر را روشن می کند .
Burn Tool : قسمت های دلخواه شما را با توجه به رنگ بکار برده شده درتصویری تیره می کند .
Sponge Tool : همانطور که از تصویر آن مشخص است مانند اسفنج عمل می کند و روی کار شما یک حالت سفیدی بوجود می آورد .

 

E Painting Tools

Brush Tool : یکی دیگر از پرکاربردترین ابزارهایی که من در آموزش استفاده می کنم قلم براش است که با انتخاب و تغییر تنظیمات آن می توانید همانند یک مداد طرح مورد نظر خود را نقاشی کنید .
Pencil Tool : مانند ابزار Brush عمل می کند .
Color Replacment Tool : با استفاده از این ابزار می توان رنگ یک قسمت را روی یک تصویر دیگر ریخت .

 

 

History Brush Tool : با این ابزار و با کلیک کردن روی هر محدوده ای که از زمان بازکردن فایل روی آن تغییرات داده اید را به حالت قبل بر می گرداند .
ART  History Brush Tool : با استفاده از این ابزار و استفاده ازطرح هایی که در اختیار شما قرار میدهد می توانید با کشیدن این قلم بر روی تصویر و عکس خود به کار خود حالت های مختلف هنری بدهید .

 

Gradient Tool : از این ابزار برای ایجاد یک طیف یا چند طیف رنگ بر روی تصویرمان استفاده می کنیم .
Paint Bucket Tool : از این ابزار برای ریختن رنگ بر روی بوم یا ناحیه انتخاب شده استفاده می کنیم .

 

F Drawing and Type Tools

pen Tool : ابزاری برای ترسیم خطوط آزاد و کشیدن خط به دور یک محدوده .
FreeForm Pen Tool : این ابزار نیز تقریبا کاری مشابه ابزار pen Tool نجام میدهد و کاملا آزاد عمل می کند هر طرف ماوس را حرکت دهید به آن طرف حرکت می کند .
Anchor Point Tool Add : همانطور که از اسم آن معلوم است بعد از کشیدن یک خطوط می توانیدنقاطی برای دقت بیشتر به آن اضافه کنید .
Delete Anchor Point Tool : بر خلاف ابزار Anchor Point Tool Add عمل می کند .
Convert Point Tool : بعد از کشیدن خطوط با این ابزار می توانید بر روی دقت لبه ها و ایجاد انحنا استفاده کنید .

 
Horizontal Type Tool : از این ابزار برای تایپ متن استفاده می شود .
 

Rectangle Tool : همان طور که از شکل آن معلوم است برای ایجاد مستطیل استفاده می شود .
Rounded Rectangle Tool : برای ایجاد مستطیل و مربع با گوشه های نرم یا گرد  استفاده می شود .
Ellipse Tool : با این ابزار می توانید انواع دایره یا بیضی ترسیم کنید .
 Polygon Tool : برای رسم چند ضلعی با اندازه های مختلف استفاده می شود .
Line Tool : برای کشیدن خطور صاف استفاده می شود .
Custom Shape Tool : با انتخاب این ابزار دسترسی شما به اشکال مختلف از طریق نوار ابزار ایجاد و می توانید اشکال مختلف را انتخاب کرده و از آنها در طراحی استفاده کنید .

 

Hand Tool   : برای جابجایی تصویر استفاده می شود .
Set Foreground Color : برای انتخاب رنگ پیش زمینه استفاده می شود ، شما می توانید با کلیک بر روی پالت و باز شدن ویزارد رنگ ، رنگ  مورد نظر خود را انتخاب کنید .
Set Background Color : برای انتخاب رنگ پس زمینه استفاده می شود ، شما می توانید با کلیک بر روی پالت و باز شدن ویزارد رنگ ، رنگ  مورد نظر خود را انتخاب کنید .

ابزار سطل رنگ

درود و سلام به همه کاربران محتم و دوست داشتنی سایت!!! امروز با آموزش دو ابزار Paint   و Gradient tool   در خدمتتون هستیم .
کار با این دو ابزار تقریبا یکسان است فرقی که وجود دارد این است که ابزار Gradient دارای طیف رنگی می باشد یعنی شما می توانید چند رنگ را با هم در یک مسیر قرار  داده و در قسمت مشخص شده از آن استفاده کنید اما این قابلیت در ابزار Paint وجود ندارد . برای اینکه بهتر متوجه شوید به تصاویر زیر دقت کنید .

حال به این نکته دقت داشته باشید که شما نمی توانید تمام درصد رنگیهای مشخص در فتوشاپ را حفظ کرده و از آنها در طرح های مختلف استفاده کنید پس این سوال مطرح می شود که چگونه باید درصد رنگ دلخواه را برای ایده ای که می خواهید به یک تصویر تبدیل کنید را بدست آورید. دو روش وجود دارد : 1. کتاب درصد رنگیه فتوشاپ . 2. ابزار Info که با کلید F8 همانند تصویر زیر فعال میشود .

حال در تصویر زیر ببینید که چگونه وقتی قلم Info روی رنگ مشخص شده می رود درصد آن نشان داده می شود شما می توانید با به خاطر سپردن این سه عدد یا با یادداشت برداری از آن در طرح های خود استفاده کنید .

امیدوارم خسته نشده باشید ، کافیست همانند تصویر زیر بر روی پالت رنگ کلیک کنید تا مقدارهای تصاویر بالا را جایگزین کرده و از رنگ مورد نظر استفاده کنیم .

دو مربع مشکی رنگ که در تصویربالا مشاهده می کنید مربع اول foreground مربع دوم Background است .
 شما با کلیک بر روی مربع اول و وارد کردن مقدارهای مشخص شده ای که با ابزار Info بدست آورده اید می توانید به رنگ مورد نظر خود برسید .

Gradient Tool
همانطور که در بخش اول توضیح دادم ابزار Gradient دارای طیف رنگی با تنظیمات Linear.Redial.Angle.Reflected و Diamond می باشد که کاربرد هرکدام از آنها را تصویری برای شما توضیح می دهم.ابتدا ابزار را همانند تصویر زیر انتخاب کنید .

بر روی پالت انتخاب طیف رنگ کلیک کنید .
 1. در قسمت Presets می توانید طیف رنگی خود را انتخاب کنید .
 2. در قسمت Gradient Type می توانید با کلیک بر روی مربع های کوچک و باز شده صفحه Select stop color رنگ مورد نظر خود را انتخاب و در پالت رنگی استفاده کنید .
به این نکته دقت داشته باشید که برای حذف مربع های کوچک کافیست با موس درگ کرده و مربع  را به طرف بیرون کادر مستطیل شکل بکشید و برای اضافه کردن بر روی قسمت های مستطیل شکل کلیک کنید .

بسیار خوب در این قسمت نوع پخش رنگ ابزار Gradient را در پس زمینه های مختلف برای شما نشان میدهم .

Linear

Redial

Angle

Reflected

Diamond

در مرحله آخر هم فرق گزینه Opacity را در تصویر زیر مشاهده کنید .

ابزار خط کش

یکی از پر کاربردترین ابزار که در بیشتر آموزش ها نیز استفاده می شود ، اندازه گیری و مشخص کردن سایز یک تصویر جزم ملزمات طراحی می باشد . زمانیکه شما قصد طراحی یک کارت ویزیت یا یک بنر را داشته باشید همانطور که می دانید باید از هر طرف طرح در دست ساخت با ابزار خط کش یک خط به طرف داخل ترسیم کنید و آن را خط برش فرض کرده وطرح خود را در کادر ترسیم شده دنبال کنید . بسیار خوب وقت شما را بیشتر از این نمی گیرم و شما را با ابزار Ruler آشنا می کنم .

1. فتوشاپ را باز کرده و یک صفحه با ابعاد دلخواه ایجاد کنید .

2. ابعاد صفحه جدید را دلخواه وارد کرده و بر روی کلید OK کلیک کنید .

3. ابزار Rectangle Tool را انتخاب کرده و سه مربع همانند تصویر زیر بکشید .

4. ابزار Ruler یا خط کش  را می توانید از نوار ابزار بالای صفحه view یا کلیدهای Ctrl + R را انتخاب کنید .

بسیار خوب ابزار خط کش فعال شده شما می توانید از چند روش از این ابزار استفاده کنید .
روش اول موس را بر روی خطوط عمودی و افقی که در تصویر بالا با کادر قرمز مشخص شده است برده ، درگ کرده و در هر کجای تصویر خط مورد نظر را قرار دهید .

روش دوم شما اندازه دقیق کادر خود را می دانید همانند کارت ویزیت اما می خواهید از هر طرف کادر 5mm به طرف داخل خطی بکشید باید از view گزینه New Guide را انتخاب کنید، بسیار خوب کافیست در صفحه باز شده اندازه و جهت خط را مشخص کنید تا خطوط شما ترسیم شود .

یکبار خط را در جهت عمودی و بار دیگر افقی با اندازه 5mm تکرار کنید . بعد از آن اگر بخواهید یک خط دیگر در جلو خط اول ترسیم کنید در نوار ابزار گزینه Lock Guides را انتخاب کرده و دوباره خطور خود را با اندازه 10mm ترسیم کنید .

در بعضی از مواقع شما می خواهید اشکال کشیده شده را با هم تراز کنید کافیست بر روی Veiw کلیک کرده و گزینه Show  را انتخاب و گزینه Smart Object را انتخاب کنید . حالا کافیست یکی از مربع های کشیده شده در مرحله اول را از طرف راست یا چپ با مربع های دیگر تراز کنید کمی مربع قرمز رنگ را نزدیک دو مربع ببرید مشاهده می کنید که همانند آهن ربا به اشکال دیگر نزدیک می شود و در یک راستا قرار می گیرد .

در فتوشاپ cs4 ابزار Ruler Tool می تواند کمک زیادی به طراحانی که می خواهند اندازه دقیق یک کادر ترسیم شده را متوجه شوند بکند . همانند تصویر زیر Ruler Tool را انتخاب کنید .

کافیست همانند تصویر زیر هر نقطه ای از کادر کشیده شده را با خطوط مشخص کنید تا اندازه دقیق آن در نوار ابزار بالای ابزار مشخص شود .

ساخت اکشن در فتوشاپ

همانطور که می‌دانید‌ Action‌ها بخشی ازنرم افزار طراحی  فتوشاپ هستند که می‌توانند دستورات به کار رفته در محیط برنامه را ضبط کنند تا دفعات بعد بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد . Action های پیش فرض نرم افزار بسیار کاربردی و قابل استفاده می باشد اما در بعضی از موارد نیاز به ساخت Action هایی با امکانات دیگر داریم . به این نکته دقت داشته باشید که برخی اعمال ویرایشی وجود دارند که ممکن است در داخل Actionها به درستی کار نکند.برای فعال کردن پنل Actions در نوار ابزار بالای صفحه منوی Window را انتخاب و از لیست باز شده بر روی گزینه Actions کلیک کنید تا پالت فعال شود .



2. در این مرحله می خواهیم یک Action جدید ایجاد کنیم . برای باز کردن کادر محاوره New Actions گزینه Action New را از منوی پالت Actions انتخاب کنید . یک نام برای Action ای که قصد ذخیره آن را دارید وارد کرده و مقدار Set را انتخاب کنید . (با استفاده از کادر کشویی Set که با علامت قرمز مشخص شده است می توانید Action های ساخته شده خودتان را در یک گروه دیگر به غیر از Default Actions قرار دهید.)

3. بسیار خوب بعد از ایجاد کردن Action مورد نظر باید آن را برای نرم افزار تعریف کنیم. دکمه record موجود در کادر محاوره ای را کلیک کنید . سپس رنگ Forground وBackground را به ترتیب تغییر دهید . مشاهده کنید گزینه Action دارای دو زیر مجموعه می شود که کارهای انجام شده شما را نمایش می دهد. بعد از اجرای تمامی مراحل مربوط به Actions مورد نظر ، از منوی پالت Actions گزینه Stop Recording را انتخاب کنید تا فرایند ذخیره Actions متوقف شود .(برای درک بهتر از تصاویر زیر کمک بگیرید)

نکته : با نحوه ساخت یک Action آشنا شدید . شما می توانید دستوراتی که ذخیره کردید را در صورتیکه نمی خواهید با زدن کلید Delete از روی صفحه کلید یا منوی پا انتخاب کنید .در کادر محاوره ای که نمایان می شود OK را کلیک کنید تا Actions مربوطه حذف شود.همچنین امکان کپی و تکرار از یک Action وجود دارد . Action مورد نظر را انتخاب کنید سپس گزینه Duplicata را از منوی پالت انتخاب نمائید .

حالا می خواهم روش عملی استفاده از Action را به شما یاد دهم. ابتدا یک تصویر رنگی در فتوشاپ باز کنید (از تصویری که ما برای دانلود قرار داده ایم استفاده کنید.)سپس Actionای که در این بخش استفاده کرده ایم را از اینجا دانلود کرده ،در مرحله بعد از تنظیمات پیشرفته Actions گزینه Load Actions را انتخاب و Actionکه دانلود کرده اید را انتخاب و بر روی Load کلیک کنید .

 

ابزارهای انتخاب در فتوشاپ - قسمت 1

برای انتخاب بخشی از تصویر روشهای مختلفی وجود دارد .علت ارائه ابزارهای انتخاب مختلف، این است که ممکن است بخواهید در شرایط مختلف ، با استفاده از روشهای مختلف ، قسمتی از تصویر را انتخاب کنید.ابزارهای انتخاب در فتوشاپ ، امکان انتخاب تمام قسمتهای تصویر ، بخشی از آن و یا حتی یک پیکسل تنها از تصویر امکان پذیر می سازد. ابزارهای انتخاب در فتوشاپ در شکل زیر نمایش داده شده است .

انتخاب محدوده های مستطیل و بیضی

(Marquee Tools ) به صورت مستطیل یا بیضی در شکل زیر نشان داده شده است . ابزارهایی که در گوشه سمت راست و پائین خود یک فلش سیاه رنگ کوچک دارند با نگهداری کلید سمت چپ ماوس بر روی آنها یا با کلیک راست بر روی آنها ابزارهای زیر مجموعه آنها به نمایش گذاشته می شود .

Rectangular Marquee Tool کلیک کنید یا کلید میانبر آن حرف M را تایپ کنید . سپس بر روی ناحیه مورد نظر درگ کنید. Rectangular Marquee Tool نگاه دارید تا زیر ابزارها نمایان شود . سپس بر روی ابزار Elliptical Marquee Tool کلیک کرده و برای انتخاب محدوده ، اشاره گر ماوس را که به صورت علامت بعلاوه است در محل مورد نظر درگ نمائید.برای انتخاب محدوده ، به صورت مربع یا دایره باید هنگام درگ کردن توسط ابزار انتخاب مستطیل یا بیضی کلید Shift را پائین نگاه دارید . در شکل زیر محدوده های انتخاب شده صورت بیضی ، دایره و مربع نشان داده شده است .

هرگاه که یکی از ابزارها را از نوار ابزار انتخاب می کنید در زیر منوی اصلی (نوار ابزار بالای صفحه )نوار تنظیمات مربوط به همان ابزار فعال می شود .

اگر در حین استفاده از ابزار محدوده انتخاب ، بخواهید محدوده دیگری انتخاب کنیدمحدوده اول از حالت انتخاب خارج می شود.برای اینکه بتوانید بعد از انتخاب ناحیه اول ناحیه دیگری  را به ناحیه انتخاب شده اضافه کنید .از نوار ابزار Option می توانید بر روی Add To Selection  که در شکل زیر نشان داده شده است کلیک نمائید یا اینکه در هنگام انتخاب های بعدی کلید Shift را پائین نگاه دارید . در شکل زیر ، دو ناحیه انتخاب شده باهم جمع شده اند .

برای اینکه بتوانید محدوده ای را در داخل محدوده دیگر انتخاب کنید یا دو محدوده انتخاب را از هم کم کنید می توانید از نوار ابزار بالای صفحه Options بر روی Substract From Selection کلیک نمائید .کلید میان بر، برای این حالت کلید Alt می باشد و بالاخره برای انتخاب قسمت مشترک دو ناحیه انتخاب شده از نوار Option ، intersect With Selection را کلیک نمود .

Feather از نوار Options پراکندگی اطراف ناحیه انتخاب را در انتقال یا کپی به محل دیگر تعیین می کند. اگر Featherبرابر با صفر باشد مرز انتخاب کاملا تیز است اما اگر دارای مقداری باشد مرز مشخصی برای ناحیه انتخاب وجود نخواهد داشت .برای درک موضوع به شکل زیر توجه نمائید. در شکل زیر ابتدا Feather روی مقدار مانند 30 تنظیم شده  و برای درک بهتر با ابزار Paint داخل کادر انتخاب شده را رنگ کرده ایم سپس  ناحیه دیگری با Feather=0   انتخاب شده وبا ابزار paint آن را رنگ کرده ایم.به لبه ها و پراکندگی رنگ دقت کنید .

انتخاب دیگر در نوار options عبارت Anti-alised می باشد که در حالت انتخاب بیضی فعال می شود . انتخاب این گزینه باعث می شود تا مرز انتخاب بیضی یا دایره در هنگام بزرگنمایی صاف باشد و موزائیکی نشود و بالاخره در مقابل عبارت Style در نوار Option  یک فهرست کشویی با سه گزینه وجود دارد :
Normal : با انتخاب این گزینه می توان انتخاب ناحیه در هر اندازه ای را به صورت آزاد انجام داد .
 Fixed Aspect Ration : با انتخاب این گزینه کادرهای width و Height فعال می شود که در مقابل آنها می توان طول و عرض را مشخص کرد. بعد از این عمل انتخاب ناحیه تنها با این اندازه امکان پذیر خواهد بود.
Fixed size : با انتخاب این گزینه می توان مقادیر مشخصی را بر حسب واحد پیکسل برای طول و عرض ناحیه انتخابی تعیین کرد . ابزارهای انتخاب باریکی که به شکل افقی و عمودی ارائه شده اند یک ردیف پیکسل را در افقی یا عمودی انتخاب می کنند . این ابزارها برای تمیز کردن لبه شکل ها مورد استفاده قرار می گیرند.نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که وقتی با محدوده های انتخاب شده کار می کنید تنها می توانید داخل بخش انتخاب شده را ویرایش کنید.به عبارت دیگر ، محدوده انتخاب شده تنها محدوده فعال در بوم نقاشی می باشد. برای اینکه به سراغ کار دیگری بروید باید ابتدا محدوده انتخاب شده را از حالت انتخاب خارج کنید. برای اینکار باید در حالت New Selection از نوار ابزار option ناحیه دیگری را انتخاب کنید و یا در داخل محدوده انتخاب دوبار کلیک نمائید و یا اینکه کلیدهای Ctrl+D را بزنید .

ابزارهای انتخاب در فتوشاپ - قسمت 2

ابزار انتخاب Lasso
همانطورکه در بخش اول ملاحضه کردید ابزارهای Marquee  برای انتخاب ناحیه ای منظم بکار می روند.گاهی مواردی پیش می آید که میخواهید ناحیه ای غیر منظم را انتخاب کنید ، برای مثال می خواهید فردی  را از بین افزار در یک تصویر انتخاب کنید. برای این منظور از ابزارهای دیگری استفاده می شود.ابزارهای Lasso در شکل زیر نشان داده شده است .

ابزارهای Lasso  همانوطر که در تصویر بالا مشاهده می کنید سه گونه اند که عبارتند از Lasso معمولی ، Lasso  چند ضلعی و Lasso مغناطیسی که طریقه انتخاب با هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد .
 
1.ابزار انتخاب lasso معمولی
برای انتخاب محدوده ای با استفاده از ابزار Lasso Tools به صورت زیر عمل نمائید :
1. ابزار lasso را از جعبه ابزار کلیک کنید یا حرف L را تایپ نمایید.
2. ابزار lasso را بر روی قسمتی از تصویر که می خواهید انتخاب کنید قرار دهید سپس ، کلید سمت چپ ماوس رات پائین نگاه داشته و آن را با دقت در جهت مناسب بکشید.با این کار خطی ممتد را مشاهده خواهید کرد.
3. وقتی که محیط ناحیه مورد نظر را به طور کامل درگ کردید می توانید کلید ماوس را رها کنید با این کار دو انتهای خطی که ایجاد کرده اید به صورت خودکار به یکدیگر متصل شده و ناحیه مورد نظر شما به حالت انتخاب شده در خواهد آمد

2. ابزار Polygonal Lasso
برای انتخاب ناحیه مورد نظر به صورت چند ضلعی بکار میرود . در هنگام انتخاب با استفاده از ابزار Polygonal Lasso کافی است در محل های مورد نظر کلیک کنید.با این کار نقاطی تشکیل می شود و بین این نقاط خطوط صافی ترسیم می گردد . برای استفاده از ابزار Polygonal Lasso به صورت زید عمل کنید .
1. بر روی ابزار Lasso Tool از جعبه ابزار کلیک کنید و کلید سمت چپ ماوس را پائین نگاه دارید تا منوی مربوط باز شود .
2. ابزار Polygonal Lasso را انتخاب کنید.
3. با استفاده از این ابزار نقطه ای را روی تصویر و در محل مورد نظر کلیک کنید .حال ماوس را پیرامون ناحیه مورد نظر بکشید .در این صورت خط راستی رسم می شود . برای تغییر جهت انتخاب و برای تشکیل نقطه می توانید کلید سمت چپ ماوس را کلیک نمائید .
4. برای اتمام انتخاب می توانید کلید سمت چپ ماوس را دوبار کلیک کنید. با این کار نقطه شروع به به انتهای نقطه انتهایی چسبیده و ناحیه چند ضلعی به حالت انتخاب در می آید . توجه کنید وقتی در نزدیکی نقطه شروع قرار می گیرید دایره کوچکی به مکان نما اضافه می شود و حاکی از آن است که اگر ماوس را کلیک کنید روند انتخاب خاتمه خواهد یافت .
3. ابزار Magnetic Lasso Tool
این ابزار مرز رنگها را به صورت اتوماتیک تشخیص می دهد و به صورت خودکار این مرزها را نقطه گذاری می کند . برای انتخاب ناحیه مورد نظر با استفاده از این ابزار به صورت زیر عمل نمائید :
1. بر روی ابزار Lasso Tool از جعبه ابزار کلیک کنید و کلید سمت چپ ماوس را پائین نگاه دارید تا منوی مربوط باز شود .
2. ابزار Magnetic Lasso Tool را انتخاب کنید.
3. با استفاده از این ابزار ، نقطه ای را روی تصویر و در محل مورد نظر کلیک کنید .حال ماوس را پیرامون ناحیه مورد نظر و در مرز رنگها بکشید . در این صورت به صورت اتوماتیک نقاطی در مرز قرار می گیرد.برای اضافه کردن نقاط شما می توانید خودتان نیز کلیک کنید و برای اصلاح یک نقطه ای که اشتباها انتخاب شده می توانید کلید Delete را از روی صفحه کلید فشار دهید .
4. وقتی محیط ناحیه مورد نظر را به طور کامل با ماوس پیمودید برای اتمام انتخاب می توانید کلید سمت چپ ماوس را دوبار کلیک نمائید . با این کار نقطه شروع به انتهای نقطه آخری چسبیده و ناحیه مورد نظر به حالت انتخاب شده در می آید .

در نوار Options  مربوط به Magnetic Lasso Tool علاوه بر مواردی که قبلا توضیح داده شده موارد زیر نیز وجود دارد به شکل زیر توجه نمایید .

برای تعیین عرض شناسایی می توانید اندازه را به به پیکسل در مقابل Width وارد نمایید. برای تعیین حساسیت به لبه ها در تصویر می توانید عددی را بین 1%تا100% در مقابل Edge Contrast وارد نمایید. مقدار بالا باعث شناسایی لبه هایی می شود که تفاوت مشهودی یا سایر رنگها دارد . برای تعیین سرعت نقطه گذاری در هنگام انتخاب می توانید عددی بین . تا 100 را در مقابل کادرFrequency تایپ نمائید. در تصویرهایی که دارای لبه های مشخص هستند سعی کنید که مقدار width و edge contrast را پائین در نظر بگیرید. برای تغییر اشاره گر Lasso به حالتی که عرض را نشان دهد کلید capslock را روشن نمایید .


آموزش فیلمنامه نویسی

شما میتوانید این آموزش را در قالب یک فایل پی دی اف از لینک زیر دریافت نمایید

دریافت فایل آموزشی فیلمنامه نویسی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۱۶
حسین پاشاپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی