انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان فارس

وبلاگ غیر رسمی انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان فارس
چهارشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۳۹ ق.ظ

محوریت سینما از سال 1360 تا کنون

آینده نگری و آینده شناسی، متاثر از گذشته و حال است. سینمای جمهوری اسلامی در دهه ی 1360 کارگردان محور بود. این سینما، در دهه ی 1370، تهیه کننده محور شد. بنا به دلایل گوناگون که حکایت از ضعف ماهوی سینما دارد، دهه ی 1380، دهه ی سینمای هنرپیشه محور است، دهه ای که در سالهای پایانی آن دو بازیگر غیر حرفه ای یعنی یک پیرمرد و یک پیرزن، پای ثابت بیش از نیمی از تولیدات سینمایی و بخش قابل توجهی از سریالهای تلویزیونی در ایران هستند. این نکته حکایت از انحطاط و روند قهقرایی رویکرد هنرپیشه محور در سینما و تلویزیون ایران دارد.


دههی 1391 به بعد باید دهه ی سناریست محور سینمای ایران باشد، دهه ای که نقش بازیگر، کارگردان و تهیه کنندهی یک اثر سینمایی در نسبت با فیلمنامه تعریف شود. باید توانایی یک بازیگر خوب، یا یک کارگردان متبحر، یا یک تهیه کننده ی لایق، هزینه ی یک فیلمنامه ی قوی و پرمایه شود نه بالعکس. فقدان توانمندی سناریومحوری است که منجر به شکل گیری و غلظت یابی اقدامات نظارتی در حوزه هایی چون پروانه ی ساخت و پروانه ی نمایش در سینما میشود. سینمای کارگردان محور، تهیه کنندهمحور یا هنرپیشه محور، سینمای بیریشه ای است که لاجرم ابزارهای نظارتی را برجسته و حجیم میسازد.
بررسی دهها سریال مطرح تلویزیونی آمریکا و دیگر کشورها نشان میدهد که در رویکرد سناریست محور، پس از نگارش سناریوی پرمایه و غنی، تنوع کارگردانان و تهیه کنندگان در ساخت فیلم و سریال مبتنی بر آن سناریو، مشکل خاصی برای آن اثر هنری پدید نمیآورد. لذا دهه ی آینده ی سینمای جمهوری اسلامی، دهه ی سناریومحوری و دهه ی سناریست هاست. در غیر این صورت، سینمای بازیگرمحوری که سوپراستارهای آن را یک پیرزن و یک پیرمرد تازه از راه رسیده ی ناآشنا با هنر تشکیل دهند، هیچ آینده ی مطلوبی را نمیتواند برای خود متصور باشد.



نوشته شده توسط حسین پاشاپور
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان فارس

وبلاگ غیر رسمی انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان فارس

انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان فارس

انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان فارس با تکیه بر هنرمندان ارزشمند استان فارس در زمینه هنر فیلمسازی استان توانسته است گامهای بزرگی را بردارد که از جمله آنها میتوان به پرورش هنرمندان فیلمساز ارزش گرا و معتقد به ارزشهای انسانی نام برد
این انجمن دستان شما فیلمساز و هنرمند گرامی را به گرمی می فشارد و آماده است تا با همکاری شما هنرمندان عرصه فیلمسازی گامهای بلندتری در این عرصه بردارد.
شما میتوانید جهت ارتباط و طرح سئوالات خود با شماره 07132296029 سازمان بسیج هنرمندان فارس یا با تلفن همراه 09178208021 آقای حسین پاشاپور مسئول این انجمن تماس حاصل فرمایید و یا به صورت حضوری به آدرس : چهارراه پانزده خرداد(پارامونت سابق) - به طرف چهارراه خیرات - جنب آژانس مسافرتی آفاق - ساختمان تیزهوشان طبقه چهارم - واحد تولید انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان فارس مراجعه فرمایید

محوریت سینما از سال 1360 تا کنون

چهارشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۳۹ ق.ظ

آینده نگری و آینده شناسی، متاثر از گذشته و حال است. سینمای جمهوری اسلامی در دهه ی 1360 کارگردان محور بود. این سینما، در دهه ی 1370، تهیه کننده محور شد. بنا به دلایل گوناگون که حکایت از ضعف ماهوی سینما دارد، دهه ی 1380، دهه ی سینمای هنرپیشه محور است، دهه ای که در سالهای پایانی آن دو بازیگر غیر حرفه ای یعنی یک پیرمرد و یک پیرزن، پای ثابت بیش از نیمی از تولیدات سینمایی و بخش قابل توجهی از سریالهای تلویزیونی در ایران هستند. این نکته حکایت از انحطاط و روند قهقرایی رویکرد هنرپیشه محور در سینما و تلویزیون ایران دارد.


دههی 1391 به بعد باید دهه ی سناریست محور سینمای ایران باشد، دهه ای که نقش بازیگر، کارگردان و تهیه کنندهی یک اثر سینمایی در نسبت با فیلمنامه تعریف شود. باید توانایی یک بازیگر خوب، یا یک کارگردان متبحر، یا یک تهیه کننده ی لایق، هزینه ی یک فیلمنامه ی قوی و پرمایه شود نه بالعکس. فقدان توانمندی سناریومحوری است که منجر به شکل گیری و غلظت یابی اقدامات نظارتی در حوزه هایی چون پروانه ی ساخت و پروانه ی نمایش در سینما میشود. سینمای کارگردان محور، تهیه کنندهمحور یا هنرپیشه محور، سینمای بیریشه ای است که لاجرم ابزارهای نظارتی را برجسته و حجیم میسازد.
بررسی دهها سریال مطرح تلویزیونی آمریکا و دیگر کشورها نشان میدهد که در رویکرد سناریست محور، پس از نگارش سناریوی پرمایه و غنی، تنوع کارگردانان و تهیه کنندگان در ساخت فیلم و سریال مبتنی بر آن سناریو، مشکل خاصی برای آن اثر هنری پدید نمیآورد. لذا دهه ی آینده ی سینمای جمهوری اسلامی، دهه ی سناریومحوری و دهه ی سناریست هاست. در غیر این صورت، سینمای بازیگرمحوری که سوپراستارهای آن را یک پیرزن و یک پیرمرد تازه از راه رسیده ی ناآشنا با هنر تشکیل دهند، هیچ آینده ی مطلوبی را نمیتواند برای خود متصور باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۲۲
حسین پاشاپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی